רומוליאה סגלולית

הדפסה
  Romulea bulbocodium שם מדעי
  Crocus-leaved romulea Common name
איריסיים
Iridaceae
משפחה
6 מס' עלי כותרת
סרגלי צורת העלה
תמים שפת העלה
קרקעות כבדות בית גידול
עגול צורת הגבעול
בעל בצל או פקעת (גיאופיט) צורת חיים
גולן, חרמון, גליל, עמקים, כרמל, הרי שומרון, הרי יהודה, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

רומוליאה סגלולית
צילום: © אלי ליבנה   אחו נב
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

רומוליאה סגלולית היא גיאופיט נסתר כל השנה, כי עליו חוטיים דקיקים וקשה להבחין בהם, רוחבם מ"מ אחד. רק בעונת הפריחה היא שולטת בנוף ביפי פרחיה ולעיתים אף בצפיפותם. מתחת לקרקע בעומק קטן יש לה פקעת קטנה עטופה בקליפות קרומיות.
רומוליאה סגלולית פורחת בעיצומו של חורף (אבל רק בימים שטופי שמש), בעיקר בינואר, לעיתים עד מרס. יש לה 3 אבקנים, לכן היא נחשבת על משפחת האירוסיים. הפרח נישא יחידי על עוקץ ארוך וזקוף היוצא ישר מהקרקע, אורכו 5–15 ס"מ, והוא עטוף במתחל בן 2 עלים. הפרח נכון, ולו 6 עלי עטיף יפים ואלגנטיים. אורכם עד 3 ס"מ. הם יוצרים בסגריר צורת גביע, באור בינוני פעמון, ובשמש מלאה כוכב. כל הפרחים באוכלוסיה מפנים את פניהם לשמש. צבע עלה העטיף מבפנים עובר מתונות בין סגול בקצה ללבן במרכז, ואילו בסיסו של טרף עלה-העטיף הוא צהוב. יש גיוון רב באוכלוסיה בפרטי הפרח: עיתים כל 6 עלי העטיף כמעט שווים, לפעמים החיצוניים גדולים כפליים מהפנימיים; חלוקת הצבעים בעלה-העטיף בין סגול ללבן וצהוב משתנה מפרט לפרט, וכך גם גוני הסגול. במרכז הפרח בולט עמוד העלי, היושב בבסיסו בראשה של שחלה תחתית. הוא שולח 3 צלקות, כל אחת מהן מתפצלת לשתי אונות. הפרי הוא הלקט קרומי חום כמנסרה משולשת.
רומוליאה סגלולית נחשבת לנדירה, אך בסביבות עין זבד שבהרי מירון פורחים בחורף מאות-אלפי פרטים במרבדים נרחבים וצפופים. היא גדלה בהרי החבל הימתיכוני, תפוצתה העולמית משתרעת בארצות שסביב הים התיכון.
בסוג 90 מינים, בארץ 4.

כתב מייק לבנה


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר