עלוק מצוי

הדפסה
  Bellardia trixago שם מדעי
עלקתיים
Orobanchaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
משונן שפת העלה
קרקעות כבדות בית גידול
מרובע צורת הגבעול
טפיל צורת חיים
גולן, חרמון, גליל, חוף הים התיכון, עמק ירדן עליון, עמקים, גלבוע, כרמל, הרי שומרון, מדבר שומרון, הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, שרון, שפלה, נגב והרי אילת, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

עלוק מצוי
צילום: © שרה גולד   מושב גמזו, אפריל
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

צמח חד-שנתי זקוף, שעיר, דביק, לעיתים מסתעף, גובהו 20–60 ס"מ. כולו מכוסה בצפיפות בשערות בלוטיות בולטות. חתך הגבעול ריבועי. הגבעול מחוספס ושעיר, נוקשה. העלים נגדיים. העלה אזמלי מוארך, משונן בשפתו באורח בלתי סדיר, חסר עוקץ, לופת את הגבעול. אורך העלה עד 9 ס"מ. הצמח ירוק, ובמבט ראשון אין להבחין כי זה צמח טפיל (הוא מה שקוראים "טפיל ירוק" או "טפיל למחצה"), אך מסתבר כי הוא אכן מתעלק על צמחים אחרים: הוא מפתח מתחת לפני קרקע שורשי-מציצה, הנטפלים לשורשי צמחים שכנים ומוצצים מהם מים ומינרלים, אולי גם חלק מהחומרים האורגניים.
עלוק מצוי פורח באביב, ממרס עד מאי. התפרחת היא שיבולת ארוכה וצפופה, רבת-פרחים. כותרת הפרח יפה, דו-שפתנית, גדולה (אורכה 2 ס"מ ויותר), שעירה–בלוטית, לבנה צחורה ברובה, עם קישוט ארגמני בהיר בשפתה העליונה, והיא משחירה עם הבשלת הפרי. הגביע פעמוני, נפוח, בקצהו 4 שיניים. 4 האבקנים שוני-גודל. התפרחת במבט מלמעלה נראית כפירמידה סימטרית ונאה. הפרי כדורי או ביצי, קוטרו 1 ס"מ (בניגוד לסוג הקרוב עלקלוק, שפריו מוארך). גם הפרי מכוסה שערות בלוטיות דביקות.
עלוק מצוי גדל בקרקע כבדה בחורש ובעמקי הצפון והחוף. נפוץ ברוב אזורי צפון הארץ ומערבה.
בסוג 3 מינים, כולם ימתיכוניים, בארץ רק מין אחד.

כתב: מייק לבנה

מקורות מידע

הצמח במקורות



 
גינון חסכוני בצמחי בר