ישימונית דו-גונית

הדפסה
  Volutaria crupinoides שם מדעי
  Bicolored Centaury Common name
ימרוריה (יַמרוּרִייָה), אבּוּ-חרֵייבֶּה שם ערבי
  يمروريه أللّغة آلعربيّة
מורכבים
Asteraceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
גזור צורת העלה
תמים שפת העלה
מדבר בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
מדבר שומרון, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, עין גדי, נגב צפוני, נגב והרי אילת, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

ישימונית דו-גונית
צילום: © אבנר כהן  
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

ישימונית דו-גונית (לשעבר אמברבואה) היא צמח מדברי חד-שנתי זקוף, עם קרקפת דו-גונית מקסימה. גובהו 40 ס"מ. העלים צרים ומנוצים לאונות צרות ומשוננות.
ישימונית דו-גונית פורחת בראשית האביב, מפברואר עד אפריל. קוטר הקרקפת 2 ס"מ. כל הפרחים בקרקפת הם צינוריים, אך החיצוניים שונים מאוד מן הפנימיים: הם גדולים הרבה יותר, נוטים החוצה, צבעם תכול נהדר, והם עקרים. הפרחים הפנימיים בקרקפת קטנים וקומפקטיים, דו-מיניים, צהובים כגופרית. קשקשי המעטפת רעופים, חדים אך לא קוצניים, שחורים בקצותיהם (הזן השכיח) או בשוליהם (זן נדיר). מבנה קרקפת זה מזכיר דרדר כחול או דרדר גדול פרחים, ואכן בעבר נכלל המין בסוג דרדר. למעשה הקרקפת לא רק דו-גונית אלא תלת-גונית, כי האבקנים של הפרחים הצהובים צבעם כחול כהה, נוטה לסגול, שונה לגמרי מן הצבע התכול של הפרחים החיצוניים. הזרע עטור ציצית העשויה מוצים רחבים, לא שערות, והם ערוכים בכמה דורים. הציצית אינה נשירה, וצבעה שחור – גם זה חריג במשפחת המורכבים.
ישימונית דו-גונית גדלה בנופי מדבר וערבה. היא נפוצה בעיקר במישור-החוף של ים-המלח, גם במדבר-יהודה ובנגב. תפוצתה העולמית משתרעת במדבריות צפון אפריקה ודרום-מערב אסיה.
בסוג 20 מינים, 2 בארץ.

כתב מייק לבנה

מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר