פרסה רבת-תרמילים

הדפסה
  Hippocrepis multisiliquosa שם מדעי
קטניות
Fabaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
מנוצה צורת העלה
תמים שפת העלה
חברות שיחים (בתה וגריגה) בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
גליל, חוף הים התיכון, עמק ירדן עליון, עמקים, כרמל, הרי יהודה, שרון, שפלה, נגב צפוני, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

פרסה רבת-תרמילים
צילום: © דרור מלמד   , מרץ
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

פרסה רבת-תרמילים היא צמח חד-שנתי שכיח, ששמו יאה לו: הפרי ציורי, נראה ממש כפרסת-סוס. נקרא בעבר בשם פרסת-הסוס, והשם קוצר למען הפשטות. הצמח קירח, מסתעף, דליל, קוטרו 15 ס"מ וגובהו כחצי מזה. העלה מנוצה, חסר קנוקנות, עם כמה זוגות עלעלים ועלעל אחד בלתי-זוגי בקצה. העלעלים תמימים. שני זנים ממין זה גדלים בארץ: הזן השכיח הוא הזן דל-התרמילים, המצמיח 1–2 פרחים בחיק עלה, ומפרציו נפערים בצד הקעור של הפרי; והזן רב-התרמילים (שתמונתו מוצגת כאן נחשב פעם למין נפרד) עם 3–6 פרחים בחיק עלה, ומפרציו נפערים בצד הקמור של הפרי.
פרסה רבת-תרמילים פורחת מפברואר עד יוני. הפרח פרפרני אופייני, קטן, צהוב, לפעמים עם מעט עורקים ורודים. ראש הסירה עשוי כמקור. ההאבקה בשיטת "משחת השיניים", היינו בכל ביקור של חרק בפרח נדחפת מנה קטנה של אבקה מתוך מקור זה. עם זאת יש גם האבקה עצמית.
הפרי ארוך, פחוס, עשוי פרקים-פרקים, כל פרק משונץ במפרץ עגול ממש כפרסה. עתים הפרי כולו ישר ועתים הוא כפוף כפרסה. הפרי מתפרק, וכל פרק מפיץ בנפרד את הזרע שבו. הזרע מגלי, מקיף מבפנים את המפרץ.
פרסה דלת-תרמילים גדלה ברוב חלקי הארץ, בעיקר בחבל הימתיכוני ההררי, פרסה רבת-תרמילים גדלה בעיקר בחולות מישור החוף, אבל היא נוטה לאכלס רק שטחים גשומים יותר, ואינה פושטת לעבר המדבר. שני הזנים שכיחים למדי, אך בדגם מפוזר.
תפוצתו העולמית של המין משתרעת בארצות הים התיכון.
בסוג 20 מינים, בארץ 4.


כתב מייק לבנה


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר