סולנום שעיר

הדפסה
  Solanum villosum שם מדעי
  Wooly Nightshade Common name
עֵ'ינַאבּ א-תַ'עלֵבּ שם ערבי
סולניים
Solanaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
משונן שפת העלה
קרקעות כבדות בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
גולן, גליל, עמק ירדן עליון, עמקים, כרמל, הרי שומרון, מדבר שומרון, הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, עין גדי, שרון, שפלה, נגב צפוני, נגב והרי אילת, ערבה, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
רעיל

סולנום שעיר
צילום: © שרה גולד   , יולי
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

סולנום שעיר ידוע בשמו העממי "ענבי שועל". כמו אצל רבים מבני משפחתו, הפרי רעיל במיוחד טרם הבשלתו. זהו צמח עשבוני מסועף, חד-שנתי לרוב, גובהו 60 ס"מ. העלים רכים, ביציים. יש המזהים אותו עם "ענבי רוש" (דברים לב, לב).
סולנום שעיר פורח במשך כל עונת הימים הארוכים, מאפריל עד ספטמבר. הפרחים לבנים עם מרכז צהוב. הם קטנים, דו-מיניים. השחלה עילית, ובה 2 מגורות. 5 עלי הגביע מאוחים. עלי הכותרת מאוחים בבסיסיהם לצינור קצר, ופרושים בראשם כגלגל או פעמון. 5 האבקנים הגדולים נישאים על זירים קצרצרים, המאבקים יושבים בצפיפות ויוצרים חרוט במרכז הפרח, והם המקנים לפרח את הלב הזהוב. אין צוף, ההאבקה נעשית על-ידי חרקים שוחרי אבקה. הפרי כדורון צהוב או אדום, קוטרו 4 מ"מ. רעיל לאדם, אך נאכל (ומופץ) על ידי ציפורים.
סולנום שעיר גדל כמעט בכל אזורי הארץ. צומח בבתי גידול עשירים בחנקן: מעזבות ואשפתות, גינות וצידי-דרכים, וגם בשדות שלחין קיציים ולרגלי רותם בחולות החוף.
המין דומה מאוד למין סולנום שחור (פרט לצבע הפרי, שצבעו בסולנום שחור הוא שחור או ירוק), יש הרואים בהם מין אחד. תפוצתו העולמית רחבה.
משמש ברפואה העממית הערבית לטיפול בפגעי-עור ובטחורים.

סולנום הוא סוג רב-מינים (1,700 לפי חלק מהמקורות), ובו בין היתר צמחי תרבות חשובים שמוצאם מאמריקה: תפוח-אדמה (סולנום הפקעות), חציל. בעבר נכללו בו גם עגבניה ופלפל, לאחרונה הופרדו אלה לסוגים בפני עצמם. כן נהוג לגדל מינים אחדים של צמחי נוי מהסוג סולנום.

כתב מייק לבנה

מקורות מידע

הצמח במקורות

זהירות הצמח רעיל!
חומרי הרעל נמצאים הכל חלקי הצמח בעיקר בפרי לא בשל. החומרים הרעילים הם: סולנין, אלטרופין, ועוד חומרים ציאניניים.
אכילת חלקים מהצמח עלולה לגרום למוות.
ציפורים ועטלפים אוכלים בהנאה מהפירות הבשלים, וכך מפיצים אותם.

קישורים


 
גינון חסכוני בצמחי בר