דנדנה רפואית

הדפסה
  Asplenium ceterach שם מדעי
  Scaly spleenwort Common name
חַשישַת א-זַהַב, עִשְׁבֶּת אִל דַ'הָבִּיָה שם ערבי
  عشبة الذهبية أللّغة آلعربيّة
אספלניים
Aspleniaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
מחולק לאונות צורת העלה
מפורץ שפת העלה
קרקעות כבדות בית גידול
עגול צורת הגבעול
שרכים צורת חיים
גולן, חרמון, גליל, חוף הים התיכון, עמק ירדן עליון, עמקים, גלבוע, כרמל, הרי שומרון, מדבר שומרון, הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, שרון, שפלה, נגב צפוני, נגב והרי אילת, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
משמש לרפואה

דנדנה רפואית
צילום: © עמיקם שוב  
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

דנדנה רפואית היא שרך עשבוני רב-שנתי נמוך. העלים פרושים בשושנת. הוא ניכר בעלהו, השסוע-מנוצה פעם אחת בלבד. זהו צמח-סלעים עמיד ליובש, קוטרו 10 ס"מ. אל תוך סדק בסלע מחדירה הדנדנה קנה-שורש קצר, מכוסה קשקשים. ממנו עולים עלים, הגלולים בצעירותם ואחר הם נפרשים על פני המצע. אורך העלה 5 ס"מ, והוא מנוצה פעם אחת לאונות רחבות מעוגלות, הערוכות לסרוגין, לא נגדיות. סרוגיוּת זו ברורה בבסיס העלה, הולכת ומטשטשת כלפי קצהו. מספר האונות מועט (5– 12 זוגות). צידו העליון של העלה קירח וגונו ירוק כהה, צידו התחתון מכוסה קשקשים צפופים וגונו חום מכסיף. המנבגים אינם בולטים לעין, הם נסתרים בין הקשקשים בצידו התחתון של העלה.
דנדנה רפואית נפוצה בסלעים שונים בחבל ההר הימתיכוני, חודרת מעט גם למדבר ואף למישור החוף. לעמידותו של הצמח ביובש מסייעת גמישותו הפיזיולוגית: ביובש מתגלגל העלה פנימה, וחושף חוצה את צידו התחתון, הקשקשי החום, ונראה כמת. רק תרטיב את הצמח, ותוך שעה העלה "מתעורר לחיים", נפרש ומטמיע.
השם דנדנה מקורו בתלמוד, והוא נזכר (שביעית ז, א) כצמח-מאכל. לא בטוח שהכוונה שם לצמח זה.
דנדנה רפואית, כפי שמעיד שמה, שימשה כתרופה לפגעים בעור ולעידוד השתנה. יש הממליצים על דיאטה של סלט-דנדנה (שבועיים בלי כל מזון אחר) לריפוי גידולים פנימיים, הן סרטניים והן שפירים.
תפוצתו העולמית של המין משתרעת בעיקר בארצות שסביב הים התיכון וגם הרחק צפונה ומזרחה.

כתב מייק לבנה


מקורות מידע

הצמח במקורות

הצמח מופיע בגמרא כצמח מאכל: "כל שהוא מאכל אדם… זה עלה הלוף השוטה ועלה הדנדנה" (שביעית ז', א').

קישורים


 
גינון חסכוני בצמחי בר