ריקציה סרגלנית

הדפסה
  Riccia macrocarpa שם מדעי
טחבי כבד (מערכת)
Marchantiophyta
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
קרקעות קלות בית גידול
חסר גבעול צורת הגבעול
טחבים צורת חיים
עמק ירדן עליון, שרון, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

ריקציה סרגלנית
צילום: © דרור מלמד   אילנות , 4-2019
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

להבנת מושגי היסוד בטחבים ומחזור חייהם מומלץ לקרוא את ה"מבוא לסיסטמטיקה של טחבים"

 

ריקציה סרגלנית היא טחב כבד ממשפחת ה-Ricciaceae, גדל בשטיחים צפופים חסרי סדר. היצע ירוק-אפרפר. אונות היצע מתפצלות פעמיים-שלוש לאונות דקות, ארוכות וצרות - סרגלניות (מכאן שמו העברי של המין, שאינו רשמי), מצטררות בהדרגה מהקצה אל הבסיס, קצותיהן מעוגלים. שולי היצע כתומים-חומים, מכונפים, מתקפלים מעלה בהתייבש הטחב. חלקי היצע המתבגרים מאדימים. עורק האמצע צהבהב, ניכר, עובר לאורך האונה כולה. בחתכי רוחב ניתן לראות כי גובה קצה האונה גדול מרוחבו ויחס זה הולך וקטן לאורך האונה, כך שלקראת בסיסה רוחב האונה עולה על גובהה. קשקשי הגחון מגיעים כמעט לשולי האונה, מנוקדים בסגול וכתום. אברי המין, האנתרידיה הזכריים והארכגוניה הנקביות, מצויים על פרטים נפרדים, באופן מעין "דו-ביתי" (Dioicous), פזורים על-פני היצע. קופסיות המנבגים דמויות דיסקיות שטוחות, גדולות יחסית, ערוכות על פני היצע, לאורך עורק האמצע, קורסות באופן בלתי-סדיר ואז משתחררים הנבגים.

 

ריקציה סרגלנית נדירה בישראל, גדלה בשרון ובעמק החולה. בית גידולה קרקעות חוליות לחות, מוצלות, בינות לשיחים. תפוצתה העולמית משתרעת בדרום-מערב אסיה, אגן הים-התיכון, אירופה, דרום-אפריקה, ואמריקה.

 

ריקציה סרגלנית תוארה בשנת 1894, על-ידי הבוטנאי השוויצרי-איטלקי לבייה (Emile Levier, 1838-1911). שמו המדעי של המין, macrocarpa, מלטינית: "גדול-פרי", מאזכר את המנבגים הגדולים למדי. שם הסוג, Riccia, ניתן על-ידי הטקסונום השוודי לינאוס (Carl Linnaeus, 1707-1778), לכבודו של Pietro Francesco Ricci, שככל הידוע היה סנטור ובוטנאי איטלקי, שנמנה עם סגל החברה הבוטנית של פירנצה בשנת 1729.

 

הסוג ריקציה הוא אחד הגדולים מבין סוגי טחבי הכבד וכולל יותר מ-170 מינים. בישראל נאספו 14 מינים, חלקם נדירים.

 

כתב: דרור מלמד

 

 

 

 


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר