מעוג כרתי

הדפסה
  Lavatera cretica שם מדעי
חלמיתיים
Malvaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
מחולק לאונות צורת העלה
משונן שפת העלה
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
גולן, חרמון, גליל, עמק ירדן עליון, עמקים, כרמל, הרי שומרון, מדבר שומרון, הרי יהודה, שרון, שפלה, נגב צפוני, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
תבלין ו/או צמח מאכל צופני

מעוג כרתי
צילום: © שרה גולד   שפלה, 3-2016
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

מעוג כרתי הוא צמח חד-שנתי דומה לחלמית. הוא מכוסה הן בשערות פשוטות והן בשערות כוכביות. העלה מעוגל, מפורץ בבסיסו. העלים התחתונים מפורצים רדודות, וככל שהעלה גבוה יותר על הגבעול כך הוא מפורץ יותר עמוק.
מעוג כרתי פורח מפברואר עד אפריל. קוטר הפרח 15 מ"מ. דומה לחלמית, נבדיל ביניהם לפי עלי הגביעון שמתחת לגביע: במעוג (בכל מיני המעוג) הם מאוחים, בחלמית הם מפורדים. עלי הכותרת מפורצים עמוקות בראשם. לאורך כל עלה כותרת מצויירים קוים כהים מעטים (3), רחבים יותר מאשר במעוג אפיל. האבקנים מרובים, זיריהם מאוחים בבסיסיהם ויוצרים צינור העוטף את עמוד העלי. תחילה עמוד העלי קצר ובלתי בשל. בהמשך הוא מתארך, האבקנים נובלים, ומראש עמוד העלי צומחת צלקת בת 5 אונות מפושקות כמזרקה. הפרחים ערוכים בקבוצות בחיקי עלים, עוקץ הפרח ארוך יותר מ-20 מ"מ. הפרי נראה כעוגה עגולה חתוכה לפרוסות, אכיל בצעירותו. מעל לפרוסות הפרי מתנשא חרוט קעור, שמוצאו מציר הפרי.
מעוג כרתי שכיח מאוד במעזבות וצידי דרכים. הוא גדל בכל אזורי הארץ הימתיכוניים, וחודר גם למדבר. תפוצתו העולמית משתרעת סביב הים התיכון.
בסוג 20 מינים, בארץ 5, אחד מהם חדש פולש/גר.

כתב מייק לבנה


מקורות מידע

הצמח במקורות

הבדלים מורפולוגיים בין חלמית מצויה למעוג כרתי (סימני שדה)
גבעולים: במעוג הם שעירים אך לעיתים גם בחלמית, גבעול קירח הוא מאפיין טוב לזיהוי חלמית.
עלים: הצורה בשני המינים הנפוצים שונה, בחלמית שני חלקי העלה ניתנים לחיבור בחלק התחתון במשיכה קלה לעומת המעוג בו הם קצרים יותר. כמו כן לעלה של החלמית יש מספר רב יותר של אונות והוא מציג מופע יותר מקופל (אקורדיון).
עלי גביע: במעוג ניתן לראות שהם שעירים לעומת אלה החלקים בחלמית.
עלי גביעון: במעוג הם מאוחים לעומת החלמית שם הם נפרדים ודקים (צורת מרצדס במבט על החלק התחתון של הפרי).
פירות: במעוג במרכז המפרדת (הפרי) ישנו חלק בולט ובחלמית הוא שקוע, כמו כן הפרודות של המעוג בעלות שטח פנים חלק לעומת אלו המחוספסות של החלמית.


 
גינון חסכוני בצמחי בר