בר-דורבן פעוט

הדפסה
  Consolida pusilla שם מדעי
נוריתיים
Ranunculaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
מחולק לאונות צורת העלה
מפורץ שפת העלה
קרקעות כבדות בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
חרמון, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

בר-דורבן פעוט
צילום: © עירית צוק קובצ'י   חרמון, 5-2013
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

בר דורבן פעוט הוא חד-שנתי נמוך היוצר משטחים ורודים סגולים מדרונות הסלעיים של רום החרמון. בשל יפי הפרח ונדירותו, הפך להיות משאת נפשם של חובבי צמחי החרמון. מקום גידולו קרוב או בין סלעים ברום החרמון, בגובה של 2200 מטר. הצמח לא גדול, גבעוליו דקים ונוקשים שרועים או נטויים מטה. צבעם ירוק אפור והם שעירים.  שערות זעירות זקופות מעטרות גם את יתר חלקי הצמח.
העלים קטנים אורכם עד ס"מ אחד ורוחבם כ-3-2 מ"מ והם מסורגים על הגבעול. הפטוטרת קצרה ביותר והעלה נראה כאילו יושב על הגבעול. צורת העלה מאורכת, צבעו ירוק אפור.  הוא צר במקום חיבורו לגבעול ומתרחב לקראת הקצה, שם הוא מסתיים בזיף קצר ביותר. כל משטח העלה שעיר גם בגבו וגם בצדו התחתון.
הפרח דו מיני בלתי נכון, לכותרת יש דורבן. גודלו כ1.5 ס"מ. הגביע כותרתי,  5 עלים מחודדים  שאינם שווים בגודלם נטויים אחורנית. שלושת העלים המרכזיים ארוכים ורחבים מהשאר השניים האחרים צרים מהם. כולם יחד מאוחים בבסיסם וצבעם ורוד סגול. העלה המרכזי מקבוצה זו התארך בבסיסו אחורנית, ויצר צופן גלילי דק ושעיר שאורכו כאורך העלה. קבוצה נוספת של עלי עטיף מצוייה במרכז הפרח. עלים אלה מאוחים לצורת גליל זקוף הפתוח בחזיתו. בסיס גליל מאוחה למרכז הגביע וחלקו הזקוף מעלה מסתיים בשיניים קצרות. צבעם של עלים אלה לבן ורוד, פסים צהובים אנכיים מקשטים את חזיתו שהיא הכניסה ללוע הפרח. פסים אלה כנראה מסמנים לחרקים את נתיב הכניסה לצופן.
אבקנים רבים חבויים בגליל הפרח ומקובצים מתחת לעלי. זיריהם שונים באורכם. המאבקים מאורכים ובולטים ושתי הלשכות נפתחות בהבשלת השלב הזכרי בפרח. גרגירי אבקה רבים נמצאו מונחים על העלים. השחלה עילית, שעירה, עשויה מעלה שחלה אחד. האבקת הפרח מבוצעת ע"י חרקים הנמשכים לאבקה ולצוף המרוכז  בצופן. לאחר ההאבקה והפריית הביציות, מתפתל עוקץ הפרח כלפי מטה, השחלה תופחת ומתפתח פרי. הפרי הוא מפוחית יחידה אשר בבשלותה תגיע לאורך של 1.5 ס"מ ולרוחב של כחצי ס"מ. מעטפת המפוחית שעירה, ובתוכה מתפתחים מספר זרעים קטנים  הנובטים בחורף בקלות.
משטחי הפריחה של הבר דורבן הפעוט מרהיבים ביופיים ומושכים תשומת לב רבה. הם צובעים את המדרון האבני בצבע ורוד סגול. בבדיקת פרחים רבים, נמצאו פרטים שצבע הכותרת שלהם לבן או ורוד וגם תכול.
כתבה ערגה אלוני

מקורות מידע



 
גינון חסכוני בצמחי בר