נץ-חלב הררי

הדפסה
  Ornithogalum montanum שם מדעי
  Mountain Star-of-Bethlehem Common name
אספרגיים
Asparagaceae
משפחה
6 מס' עלי כותרת
סרגלי צורת העלה
תמים שפת העלה
חברות שיחים (בתה וגריגה) בית גידול
עגול צורת הגבעול
בעל בצל או פקעת (גיאופיט) צורת חיים
גולן, גליל, עמק ירדן עליון, עמקים, גלבוע, כרמל, הרי שומרון, מדבר שומרון, הרי יהודה, שפלה, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
רעיל

נץ-חלב  הררי
צילום: © שרה גולד  
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

נץ-חלב הררי הוא גיאופיט נמוך עם בצל שטחי בקרקע. הבצל מכיל רעל, אך אפשר להרוס את הרעל בצלייה ואז הבצל נאכל, אף כי טעמו אינו משובח. יש הטוחנים בצלים צלויים ומערבבים בקמח לאפיית לחם. כל העלים מרוכזים בשושנת בבסיס הצמח. העלה צר, רוחבו 5 מ"מ.
נץ-חלב הררי הוא מהמקדימים בפרחי החורף, פורח מדצמבר עד פברואר. הפרח לבן, לכל עלה-עטיף יש בצידו החיצוני פס-אורך ירוק במרכזו. 6 עלי-העטיף מפורדים ומפושקים. 6 האבקנים קבועים על מצעית הפרח ולא על עלי העטיף. התפרחת מפושקת, חרוטית, מחודדת לפני הפריחה. עוקצי הפרחים הולכים וקצרים ככל שהפרח גבוה יותר על הגבעול. הפרחים מעטים. הפרי קרומי, משולש.
נץ-חלב הררי גדל בצפון הארץ ובמרכזה. תפוצתו העולמית משתרעת בארצות הים התיכון והמזרח התיכון.
בסוג 275 מינים, כולם גיאופיטים עם בצל. הם נפוצים בכל היבשות פרט לאוסטרליה. כל העלים ערוכים בשושנת ויוצאים ישר מן הבצל, ללא גבעול. העלים מוארכים, והם מתים מדי קיץ, הבצל רב-שנתי, ומנץ בחורף עלים חדשים בכל שנה. מרכזו הראשוני היה כנראה בדרום-אפריקה, מרכז משני באיזור ים התטיס. בארץ גדלים בר 6 מינים. חלקם מינים צעירים, שההפרדה ביניהם טרם התגבשה, דבר המקשה על הגדרתם. עוד 3 מינים מקובלים בגננות.

כתב מייק לבנה

מקורות מידע

הצמח במקורות

בתלמוד נזכר צמח בשם "נץ-החלב" ו"חלבצין" (שביעית, עוקצין). לא ברור האם בשניהם הכוונה היא לאותו הצמח, ולאיזה צמח הכוונה, אך השם נץ-חלב אומץ עתה רשמית לסוג Ornitogalum, ודאי מפני שמשמעו של השם המדעי הוא "חלב-ציפורים", המתאים בערך למשמעות המצורפת של נץ ושל חלב. יש המשערים כי צמח זה נזכר אף בתנ"ך בשם חריונים (מלכים ב, ו 25).
הסוג נקרא באנגלית בשם "כוכב בית-לחם", והוא מתקשר אל מסורת נוצרית על בשורת לידתו של ישו.

כתב מייק לבנה


 
גינון חסכוני בצמחי בר