מעלה-עשן מדברי

הדפסה
  Leptadenia pyrotechnica שם מדעי
  broom brush Common name
הרדופיים
Apocynaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
מדבר בית גידול
עגול צורת הגבעול
שיח ובן-שיח צורת חיים
מדבר יהודה ובקעת ים המלח, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
בסכנת הכחדה רעיל משמש לרפואה

מעלה-עשן  מדברי
צילום: © שרה גולד   גן בוטני קיבוץ סמר, 12-2018
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

  
מעלה עשן מדברי הוא שיח מדברי נדיר, שעבר ממשפחת האסקלפיים ונמנה כיום כחלק ממשפחת ההרדופיים. , הצמח גדל באזור ים המלח, סיני, אדום ובחצי האי ערב.
השיח בעל ענפים רותמיים זקופים ועשוי להגיע לגובה של שלושה מטרים. הפרחים לא גדולים אולם הפירות ענקיים (יחסית לפרח ) ועשויים להגיע ל10 ס"מ ויותר
הוא מכיל חומרים זרחניים דליקים ולכן הבערת אחד הענפים גורמת לבעירה מהירה של כל הצמח בלהבה ענקית המיתמרת לגובה. לחומרים הזרחניים בעצה יש תכונות פלורוצנטיות ולדעת ע. לעף לצמח זה התכוון פליניוס שכתב "... וניתן לגלות אותו אף לאור מנורה, שהאור מיד משתקף בתוכו". על פי הצעה זו עירבו אבקה כתושה (בלשון הר"ח "שחוקה") של הצמח עם שאר סממני הקטורת ועם הבערתה משך עמוד העשן שלו והעלה את עשן כל הבשמים כעמוד.

את הצמח תיאר הבוטנאי וחוקר המזרח שויינפורט במכתבו אל ע. לעף (מתוך י. פליקס):

"הצמח קרוי בפי הערבים "מרך" (markh), אין לו קוצים, אך ענפיו הצפופים והאשונים, חסרי עלים מתנשאים לשמים, כמין מטאטא, לגובה של 5 מטרים. אם מציתים אותו הרי כהרף עין עולה השיח בשלהבת לגובה כ – 10 מ'. תופעה זו אינה מצויה אצל שום צמח במזרח, מכאן השם (פירוטכניקה) שנתן פורסקל לצמח. ליבת העץ משמשת להצתת אש על ידי חיכוך שני מקלות".

מעלה עשן מדברי דומה מאד לרותם המדבר בענפיו הדקים והארוכים. העלים הקטנים שעל הענפים הצעירים נושרים לאחר פרק זמן קצר ואת מקומם בתהליך ההטמעה (פוטוסינתזה) מבצעים הענפים. לאור כך שלצמח כמעט ואין עלים ניתן לפרש את מחלוקת רב יוסף ואביי ("עלה" או "עיקר") באופן מעט שונה. ייתכן והעלים הם הענפים הירוקים הצעירים ואילו ה"עיקר" הם ענפים מעובים בעלי קליפה יבשה. "עיקר" אינו בהכרח השורש אלא גם ענפים או גזעים כפי שאנו מוצאים במשנה בכלאים (פ"ז מ"ב): "המבריך שלש גפנים ועיקריהם נראים וכו'".
מתוך פורטל הדף היומי

 


מקורות מידע

הצמח במקורות

חז"ל מספרים על המיוחד ועל הסודיות שבהכנת הקטורת ובפיטומה, עד כי אפילו בזמנים בם הכירו את כל אחד עשר הסממנים התקשו בפיטום הקטורת. רק בית אבטינס הכירו את העשב המכונה "מעלה עשן", עשב הגורם לעשן הקטורת לעלות בצורה ישרה כלפי מעלה, כמקל. (ספר האגדה)
זיהויים של צמחים המוזכרים במקורות שבזמנם היו מוכרים לכול קשה ומסובך, על אחת כמה וכמה מלאכת זיהויו של צמח שהיה ידוע רק לקבוצה מצומצמת של אנשים. הזיהוי המקובל ביותר (כנראה בעקבות ע. לעף) (פורטל הדף היומי)

קישורים


 
גינון חסכוני בצמחי בר