יפרוק תלת-כנפי

הדפסה
  Anabasis syriaca שם מדעי
עוצו שם ערבי
ירבוזיים
Amaranthaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
מדבר בית גידול
עגול צורת הגבעול
שיח ובן-שיח צורת חיים
מדבר יהודה ובקעת ים המלח, נגב צפוני, נגב והרי אילת, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

יפרוק  תלת-כנפי
צילום: © רון פרומקין   עין צין , 4-2021
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

יפרוק תלת-כנפי הוא בן-שיח מסועף חסר-עלים, גובהו 20–60 ס"מ. הצמח מעמיק שורש, עד 5 מ', מה שמאפשר לו להישאר ירוק בקיץ, ואף לפרוח בסתיו, בזכות המים שהוא משיג מהשכבות העמוקות של הקרקע. בחורף נכנס הצמח לתרדמה ומתייבש, ושב ומוריק באביב. נופו סבוך וכדורי. גבעוליו בשרניים, ירוקים ומטמיעים. מִפְרְקיהם ניכרים ביותר, מכאן שמו. אפשר להבחין במפרקים בקשקשים נגדיים, שריד לעלים שהתנוונו. הגבעולים הראשיים, התחתונים, זקופים ופרקיהם ארוכים. מהם מסתעפים גבעולים אלכסוניים שפרקיהם קצרים, אורך כל פרק בערך כעובי הגבעול, ומהם יוצאים הפרחים והפירות.
יפרוק תלת-כנפי פורח בסתיו בפרחים דו-מיניים צהבהבים זעירים, חסרי צוף, שופעי אבקה. הפרח מואבק ברוח או על-ידי חרקים שוחרי אבקה. לעומת המראה הצנוע של הפרחים, הרי פירותיו בולטים לעין ונראים כפרחים – הפרי מכונף, נושא 3 כנפיים רחבות, מפותלות ככנפי מאוורר. צבע כנפי הפרי חיוור לרוב, ועל רקע זה בולט הזרע שקליפתו אדומה. לעתים אף הכנפיים אדומות. כל פירותיו של צמח אחד שווים בצבעם, שונים מצבע פירותיו של שכנו. הפרי מבשיל באביב.
יפרוק תלת-כנפי גדל במדבריות שחונים, בקרקעות לס בצפון הנגב ובמרכזו, במיוחד בשדות, אף אם נחרשו – הצמח עמיד בפני חריש שטחי. הוא עמיד גם בפני מידה מסויימת של מלח בקרקע. במקומות המתאימים לו הוא חסר-מתחרים, ויוצר נופים בשליטתו הבלעדית. תפוצתו העולמית מצומצמת, משתרעת רק בארץ-ישראל ובסוריה, היינו זה מין תת-אנדמי לארצנו.

בסוג 30 מינים, כולם שוכני מדבריות שחונים מאוד בצפון-אפריקה ובדרום-מערב אסיה. בארץ 4 מינים.

כתב מייק לבנה


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר