דום מצרי

הדפסה
  Hyphaene thebaica שם מדעי
  Doum Palm, Ginger Bread Tree Common name
דוֹם, וקל, שג'רת אלמקל שם ערבי
דקליים
Arecaceae
משפחה
מחולק לאונות צורת העלה
משונן שפת העלה
מדבר בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
ערבה, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מוגן בסכנת הכחדה

דום מצרי
צילום: © שרה גולד  
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

דום מצרי הוא דקל מיוחד במינו: גזעו מתפצל, דבר שלא נשמע כמותו במשפחת הדקליים הענפה. העץ עשוי להגיע לגובה של 15 מ', ומראהו יפה, ציורי ומרשים. גזעו דק וחלק, והוא מסתעף פעם או פעמיים לשני סעיפים שוים פחות-או-יותר. בראש כל סעיף מתנוסס זר של עלים ענקיים וקשים. לעלה פטוטרת ארוכה ששוליה קוצניים, וטרף דמוי מניפה, בדומה לעלה של דקל הוושינגטוניה, קוטרו 70 ס"מ.
דום מצרי פורח באביב, מרס–אפריל. העץ דו-ביתי: כל פרט הוא או זכר או נקבה. התפרחת הצעירה עטופה בעלה קשה. ענפי התפרחת מתפצלים כקרני-אייל. הפרי כדורי בלתי-רגולרי, גודלו כתפוז קטן. צבעו חום כהה ומבריק, בזכות שכבה אטומה דקיקה העוטפת אותו. מתחתיה שכבה חומה בהירה, אכילה, מתוקה. הלאה פנימה שכבה סיבית קשה, ובתוכה זרע. מן העלים והגזע מפיקים סיבים לייצור חבלים ולקליעה. מן הגלעין הקשה של הפרי מגלפים כפתורים וחפצי-נוי כמו מדר או משנהב. דום מצרי גדל בארץ בשני ריכוזים בלבד, שניהם בדרום עמק הערבה: ליד קיבוץ אילות ובמליחת עברונה, ואלה הם קצה גבולו הצפוני של תחום השתרעותו העולמי של דקל הדום. תפוצתו משתרעת באזורים חמים במזרח אפריקה, במיוחד בעמק הנילוס.
בסוג 30 מינים. במשפחת הדקליים 200 סוגים ו-4,000 מינים, והיא כוללת את העצים היחידים מבין החד-פסיגיים. אלה עצים שגזעם איננו ממשיך להתעבות לרוחב עם הגדילה, ועוביו שוה לכל אורכו. העלים גדולים, בדמות מניפה או נוצה, מרוכזים בראש הגזע.

כתב מייק לבנה

מקורות מידע


קישורים


 
גינון חסכוני בצמחי בר