גרגרנית כוכבנית

הדפסה
  Trigonella stellata שם מדעי
קטניות
Fabaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
תלתני צורת העלה
משונן שפת העלה
מדבר בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
מדבר שומרון, הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, שרון, שפלה, נגב צפוני, נגב והרי אילת, ערבה, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

גרגרנית  כוכבנית
צילום: © ערגה אלוני   ערבה, פברואר
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

גרגרנית כוכבנית היא קטנית חד-שנתית חורפית שרועה, קירחת, מסתעפת מבסיסה לענפים אופקיים הפושטים סביב על הקרקע לקוטר של 5–25 ס"מ. העלה תלתני, נישא על פטוטרת ארוכה. העלעל משונן בחלקו העליון, צורתו כמשולש רחב מאוד בראשו, רוחבו כמעט כאורכו. גון הצמח ירוק בהיר, הגבעולים צהבהבים.
גרגרנית כוכבנית פורחת בסוף החורף, בפברואר–מרס. הפרח פרפרני צהוב, קטן, אורכו 5 מ"מ. התפרחת סוככית, יושבת על הגבעול בחיקי עלים, ובה 5–10 פרחים. הפרי קטן, גלילי או פחוס, מעורק לרוחבו באלכסון, אורכו 8 מ"מ ורוחבו 1–2 מ"מ. פירותיה של התפרחת מתפשקים כקרנות כוכב. הזרעים נשמרים בפרי היבש, ומופצים בהדרגה עם הירטב הפרי בגשמי השנה הבאה.
גרגרנית כוכבנית גדלה בעיקר במדבר, גם בצידי דרכים בשרון ובהרי יהודה. היא אחד מן החד-שנתיים השכיחים במדבר, במיוחד דוקא במדבר חם. תפוצתה העולמית משתרעת במדבריות ובערבות בצפון אפריקה ומזרחה, ובמערב אסיה.

הסוג גרגרנית כולל קטניות שעליהן תלתניים ושפות עלעליהן משוננות. פטוטרת העלה קצרה מהעלעלים. העלעל האמצעי נישא על פטוטרית. עלי הלואי משוננים או גזורים, שונים מהעלעלים, מעורים בפטוטרת העלה. אין קנוקנות. בפרח 9 אבקנים מאוחים לצינור, העשירי חופשי. ההאבקה מתבצעת במנגנון של "משחת השיניים", כמו בתורמוס. הפרי הוא תרמיל מוארך לרוב, לפעמים קשתי. הוא בולט מן הגביע (להבדיל ממיני הסוג הקרוב תלתן), ואינו סלילוני (להבדיל ממיני הסוג הקרוב אספסת, אף שהבדלה זו היא גמישה). בפרי יותר מ-2 זרעים. בסוג 150 מינים, רובם חד-שנתיים. בארץ 21 מינים, כולם חד-שנתיים. השם מקורו בתלמוד הירושלמי, אך יתכן שהכוונה שם היא לסוג אחר (תלתן), או שלא הבדילו בין סוגים אלה.

כתב מייק לבנה

מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר