סיסן זוני

הדפסה
  Catapodium marinum שם מדעי
דגניים
Poaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
סרגלי צורת העלה
תמים שפת העלה
חוף הים בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
חוף הים התיכון, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
בסכנת הכחדה

סיסן זוני
צילום: © דרור מלמד   קיסריה, 27-5-2011
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

סיסן זוני הוא דגני חד-שנתי שענפי תפרחותיו קשיחים, יוצאים מבסיס הצמח, שרועים בדרך-כלל או נטויים. גובה הצמח אינו עולה על 10 ס"מ.
התפרחת היא אשכול דמוי שיבולת פחוסה, העשוי שיבוליות פחוסות ומחודדות, אורכן עד כ-8 מ"מ ורוחבן כ-2 מ"מ. השיבוליות יושבות כמעט צמודות על ציר התפרחת, מצדו האחד, נטויות בזווית קטנה מ-45 מעלות, על עוקצים קצרצרים, שכמעט ואינם נראים, ובכל מקרה אורכם אינו עולה על מילימטר אחד  (מכאן שם הסוג המדעי - Catapodium, מלטינית: "גבעול/עוקץ קצר"). השיבוליות בנות 12-4 פרחים בני 3 אבקנים, הבולטים מן השיבוליות בעת שחרור האבקה. הגלומות שוות, קצרות מן השיבוליות ומחודדות בקצותן. המוצים בעלי קרין בחציים העליון.
סיסן זוני פורח בתחילת האביב ולאחר הבשלתו מקבל גוון אפרפר. במבט ממרחק, קשה מאוד להבדיל בין סיסן זוני לזון אשון מתת-מין שרוע. הם נבדלים זה מזה בכך שלזון גלומה אחת, שאורכה כאורך השיבוליות, בעוד שלסיסן שתי גלומות קצרות ובלתי בולטות.
סיסן זוני הוא צמח נדיר, הגדל בכורכר של חגורת הרסס בחוף הים, מקיסריה בדרום ועד עמק עכו בצפון. אכן שמו המדעי של המין הוא - "ימי". על אף שסיסן זוני הוא צמח בעל תפוצה עולמית רחבה, המשתרעת על פני צפון אפריקה, המזרח-התיכון ואירופה, בישראל הוא נמנה על הצמחים ה"אדומים", הנתונים בסכנת הכחדה עקב עיור בתי הגידול שלו באזור החוף.

כתב: דרור מלמד


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר