היביסקוס משולש

הדפסה
  Hibiscus trionum שם מדעי
חלמיתיים
Malvaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
מחולק לאונות צורת העלה
מפורץ שפת העלה
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
גולן, גליל, עמק ירדן עליון, עמקים, הרי שומרון, הרי יהודה, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צופני

היביסקוס  משולש
צילום: © שרה גולד   במושב אחיסמך בגינה מושקית , 6-2018
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

היביסקוס משולש הוא צמח חד-שנתי קיצי. העלה גדול ורחב, שסוע ככף-יד ל-3 או 5 אונות רחבות, שאף הן שסועות מעט. העלים העליונים שסועים לאונות צרות יותר. בשבילנו הוא נציג של סוג גדול ומפואר, מקובל מאוד בגננות, הידוע גם כסמלה של מדינת הוואי.
היביקוס משולש פורח בקיץ, מיוני עד אוגוסט. הפרח יפה וגדול. צבע עלה הכותרת ניגודי מאוד: עיקרו לבן עד קרם–צהבהב, בסיסו חום–ארגמני כהה, וכך נוצר לוע כהה ובולט לפרח, ובו נוספים גם אבקנים בצבע צהוב עז וזרועות עמוד העלי בארגמן קטיפתי. הפרח נכון, דו-מיני, פעמוני שטוח ורחב, פתוח לרווחה, עם 5 עלי גביע, 5 עלי כותרת ואבקנים רבים. האבקנים מאוחים לצינור המקיף את השחלה ואת עמוד העלי. צינור האבקנים מעורה בבסיסו בכותרת. עמוד העלי מפוצל ל-5 זרועות ארוכות מפושקות. הפרח עטוף בגביעון בן מעל ל 10 עלים מפורדים וצרים. הגביע מעורק בעורקים ארגמניים בולטים, והוא גדל אחרי הפריחה ועוטף את הפרי ("גביע פורה"), ואז הוא נעשה קרומי ועורקיו המאדימים בולטים עוד יותר, כך שגם הפרי יפה וציורי. הפרי נפתח ב-5 קשוות.
היביסקוס משולש גדל כעשב-רע בשדות שלחין בצפון הארץ ומעט גם במרכזה. הוא מטופח גם כצמח-נוי בגינות, בזכות יופיים של פרחיו ופירותיו. תפוצתו העולמית משתרעת בעיקר באזורים טרופיים באפריקה ובאסיה, והוא מתפשט שם כעשב-רע בשדות.
בסוג 300 מינים, בעיקר באזורים טרופיים סביב כל כדור הארץ. בארץ גדל בר מין נוסף, מדברי, היביסקוס סגלגל, וכן מינים תרבותיים רבים לנוי ולמאכל. צמח המאכל במיה שייך אף הוא לסוג זה, ושמו הרשמי הוא היביסקוס נאכל.

כתב מייק לבנה


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר