מדד זוחל

הדפסה
  Ludwigia stolonifera שם מדעי
נר-הלילה
Onagraceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נחלים וביצות בית גידול
עגול צורת הגבעול
עשבוני רב-שנתי צורת חיים
גולן, גליל, עמק ירדן עליון, עמקים, הרי שומרון, שרון, שפלה, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

מדד  זוחל
צילום: © שמעון כהן-סיוון  
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

מדד זוחל הוא צמח רב-שנתי משתרע וקירח של שולי-מים. הוא מכה שורשים בבוץ של שפת המים, ושולח ענפים שרועים הזוחלים בצמיחתם הן למים והן ליבשה. כל גבעול מותאם לסביבתו, וגבעולי המים שונים מגבעולי היבשה. הגבעולים השרועים הנמתחים מהמרכז נדמים כסרט מדידה השלוח לאורך השטח, מכאן שמו העברי. השם המדעי נקרא על שם חוקר גרמני. העלים מסורגים, מוארכים, מבריקים מאוד בצידם העליון, שפתם תמימה. בחורף הארצישראלי מתים חלקיו העל-קרקעיים של הצמח. באביב שב הנוף ומתפתח במהירות. קנה השורש מצמיח גבעולים ועלים, המתפשטים לכל עבר כדשא צפוף, בקרקע הבוצית שבגבול בין מים ליבשה. מתוך מפרקי הגבעול מתפתחים שורשים נוספים, המסייעים להצמיד את הגבעול השרוע לקרקע, ומבטיחים את חייו אף אם נותק מיתר הצמח. הגבעול שצמח אל תוך המים מפתח נוסף לכך גם שורשים שונים לגמרי: הם נראים כשלפוחיות-אויר לבנות, ספוגיות, דמויות כישור, והן משמשות לציפה ולאספקת חמצן לחלקים הטבולים במים. הצמח בכללו נראה כאילו שני צמחים שונים יוצאים ממרכז אחד.
מדד זוחל פורח בקיץ, מיולי עד אוקטובר. הפרח צהוב, נכון, דו-מיני, קוטרו עד 2 ס"מ. לפרח 5 עלי גביע שעירים, 5 עלי כותרת מפורדים, 8–10 אבקנים. השחלה תחתית. הפרי נושא בראשו את עלי הגביע כנזר.
מדד זוחל הוא צמח שמוצאו מאפריקה הטרופית וחדר משם גם לאזור הימתיכוני. בית-גידולו הוא שולי מים מתוקים במקומות חמים. נפוץ כיום בעיקר בעמק החולה, בבקעת בית צידה ובגולן, מעט גם במישור החוף ובבקעת הירדן.
בסוג 75 מינים, רובם טרופיים. בארץ 2 מינים.

כתב מייק לבנה, בעיקר לפי רויטל היימן


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר