מלוכיה נאכלת

הדפסה
  Corchorus olitorius שם מדעי
  ملوخي أللّغة آلعربيّة
חלמיתיים
Malvaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
משונן שפת העלה
קרקעות כבדות בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
גולן, גליל, עמק ירדן עליון, עמקים, שרון, שפלה, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
תבלין ו/או צמח מאכל משמש לרפואה

מלוכיה  נאכלת
צילום: © יהודה מרטה  
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

מלוכיה נאכלת היא צמח-בר טרופי חד-שנתי, שמגדלים אותו גם בתרבות, למאכל ובעיקר להפקת סיבים (יוּטה). הגבעול קירח. העלים מסורגים, שעירים, מחודדים, שפתם משוננת בשיניים מסוריות מעוגלות. תכונה חריגה ואופיינית למין זה היא כי השיניים התחתונות מתמשכות לזיפים אופקיים ארוכים.
מלוכיה נאכלת פורחת בקיץ, ממאי עד אוגוסט. לפרח 5 עלי כותרת מפורדים, צהובים; 5 עלי גביע נשירים, צבעם צהוב חיוור; 10 אבקנים או יותר. הפרי גלילי, קירח, אורכו 5 ס"מ ויותר.
מלוכיה נאכלת גדלה בבתי שלחין. בארץ היא נחשבת לפעמים כעשב-רע, אך אין היא שכיחה. למרות איכותם הגרועה של הסיבים מרבים לגדלה באסיה הטרופית, בעיקר בהודו, בגלל גידולה המהיר והקל. דרושים רק 3–4 חודשים מהזריעה לקטיף. מפיקים ממנה סיבים זולים – יוּטה. הגבעולים והעלים נאכלים במרק. הצמח משמש גם כתרופה עממית למחלות כבד ודרכי העיכול. תפוצתה בארץ מוגבלת לגליל, לגולן ולעמקים, ואף באזורים אלה היא נדירה. תפוצתה העולמית משתרעת בעיקר באזורים טרופיים.
בסוג 100 מינים, אחדים נוספים מהם משמשים כצמחי סיבים, בעיקר בהודו. בארץ 2 מינים, שניהם נדירים.
כתב מייק לבנה

עלי הצמח משמשים למאכל בעיקר להכנת מרק אצל הפלסטינאים והמצרים.
הוא נמכר בעונתו בשווקים.


מקורות מידע

הצמח במקורות

מקור שמה של המלוכיה מהערבית. הצמח היה מוכר לאבותינו.
שמה הוזכר בספר איוב תחת השם תָּפֵל, עם ציון חוסר התוחלת באכילתה ללא תבלינים, שכן אז חסרה היא טעם: "הֲיֵאָכֵל תָּפֵל, מִבְּלִי-מֶלַח" (איוב ו, ו), ואולי היא גם החָצִיר ממצריים שהתגעגעו אליו בני ישראל מעת שיצאו ממצריים "וַיָּשֻׁבוּ וַיִּבְכּוּ, גַּם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וַיֹּאמְרוּ... זָכַרְנוּ, אֶת-הַדָּגָה, אֲשֶׁר-נֹאכַל בְּמִצְרַיִם, חִנָּם; אֵת הַקִּשֻּׁאִים, וְאֵת הָאֲבַטִּחִים, וְאֶת-הֶחָצִיר וְאֶת-הַבְּצָלִים, וְאֶת-הַשּׁוּמִים." (במדבר י"א, ד-ה).

הצמח היה מוכר גם לרמב"ם שמנה אותו כאחד מתשעת "הסמים הרטובים בראשונה" ותיאר את שימושיו הרפואיים "וממה שיעשה רטיה על מקום נשיכת הדבורים והצרעה: במלואש" (קרי מלוכיה נאכלת).
(מתוך הויקיפדיה)

קישורים


 
גינון חסכוני בצמחי בר