ערטנית השדות

הדפסה
  Leontice leontopetalum שם מדעי
  Lion's foot Common name
עִשְׂבֶּת אֶ טוּגְטָיְגָה, רָאקָפָה שם ערבי
ערטניתיים
Berberidaceae
משפחה
6 מס' עלי כותרת
מנוצה צורת העלה
תמים שפת העלה
קרקעות כבדות בית גידול
עגול צורת הגבעול
בעל בצל או פקעת (גיאופיט) צורת חיים
גולן, גליל, עמקים, כרמל, הרי שומרון, מדבר שומרון, הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, שרון, שפלה, נגב צפוני, נגב והרי אילת, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
משמש לרפואה

ערטנית  השדות
צילום: © אלי ליבנה  
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

ערטנית השדות היא צמח מפתיע של אדמות עמוקות בשדות ובערבות. העלים גדולים, עולים ישר מהפקעת, כל עלה יוצא מהקרקע בנפרד או שהעלים מסורגים, מרוכזים בקרבת בסיס הצמח. הטרף עבה, כהה, כחלחל–שעווי, מחולק 3 פעמים ל-3 אונות (כמו הטרף של אדמונית), אורך האונות 2–6 ס"מ. הצמח השלם מְתַפְקֵד כצמח-גלגל, מפזר את זרעיו כאשר התפרחת כולה מתגלגלת ברוח כיחידה אחת. השם העברי לקוח מהלשון הסורית. השם המדעי משמעו רגל הארי ביוונית.
ערטנית השדות פורחת בסוף החורף, מפברואר עד אפריל. התפרחת שופעת, מכבד מבודר דמוי פירמידה שגובהו 15–60 ס"מ. הפרחים צהובים, נישאים על ענפים של גבעול-הפריחה העבה, היוצא ישר מהקרקע בין העלים. קוטר הפרח 10 מ"מ, הפרחים עם 6 עלי-גביע דמויי עלי כותרת (עלי הכותרת המקוריים התגלגלו לבלוטות המפרישות צוף) ו-6 אבקנים, למרות שהצמח הוא מן הדו-פסיגיים, שהמספר 6 לאברי דורי הפרח נדיר אצלם. לפעמים מספר עלי העטיף לא 6 אלא 5, 7, 8. הפירות נפוחים כשלפוחית, קרומיים, מעורקים, ורודים, נישאים על עוקצים ארוכים.
ערטנית השדות גדלה בכל אזורי הארץ פרט למדבר הקיצוני, שכיחה במיוחד בצפון-מערב הנגב, שם היא מתפשטת בשדות כעשב רע. הפקעת עמוקה עד 50 ס"מ, עמידה בחריש שטחי. הפקעת מכילה סַפּוֹנִין, והיא משמשת לניקוי, וכן כתרופה עממית נגד מחלת הנפילה. הפקעת נאכלת מבושלת.
במשפחתה יש בארץ רק עוד סוג אחד, כרבולתן (פרט לברברית, מין נדיר ביותר בחרמון). תפוצתה העולמית משתרעת בארצות מזרח הים התיכון ובמזרח התיכון.
בסוג 5 מינים, 1 בארץ.

כתב מייק לבנה

מקורות מידע

הצמח במקורות

פקעת הצמח מכילה ספונין וכנראה שימשה כדיטרגנט להקצפת המים לכביסה בימי קדם.
יש המפרשים, שה"שלג" שבמשנה הוא הערטנית.
ד"ר משה רענן מציע את ערטנית השדות כצמח ממיני האהל שמשרשיו הפיקו את הספונינים לכביסה בימי אבותינו. 
בדרום אירופה יחסו לצמח סגולות מרפא כנגד מחלת הנפילה.

 
גינון חסכוני בצמחי בר