מקור-חסידה מלבין

הדפסה
  Erodium oxyrhynchum שם מדעי
גרניים
Geraniaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
מחולק לאונות צורת העלה
מפורץ שפת העלה
מדבר בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
מדבר יהודה ובקעת ים המלח, נגב צפוני, נגב והרי אילת, ערבה, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צופני

מקור-חסידה מלבין
צילום: © מורי חן   ערבה
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

מקור-חסידה מלבין הוא צמח חד-שנתי או דו-שנתי מדברי שרוע. הופעתו הכללית שעירה–מלבינה, בזכות כיסוי צפוף של שערות קצרות הדוקות. העלה ביצי, גזור עמוקות לאונות רחבות. השורש עבה, חתכו אינו עגול.
מקור-חסידה מלבין פורח מינואר עד אפריל. הפרח קטן וצבעו צנוע, תכול חיוור נוטה מעט לורוד. בבסיס שני עלי הכותרת העליונים יש כתם כהה. הפרח פתוח רק שעות מעטות, עלי כותרתו נושרים לקראת הצהריים, ובכל יום נפתחים פרחים אחרים. מקור הפרי דק וארוך, 10 ס"מ ויותר, גונו נוטה לורוד וקצהו כהה יותר. השערות של מקור-הפרי מנוצות. הפרח והפרי דומים לשאר מיני מקור-חסידה: הפרח הוא מטיפוס 5: יש לו 5 עלי גביע, 5 עלי כותרת, 5 אבקנים פוריים ועוד 5 אבקנים עקרים, 5 בלוטות-צוף, ושחלה מחולקת ל-5. התפרחת דמויית סוכך. הפרי אכן נראה ממש כמו מקור חסידה: הזרעים למטה נראים כמו הראש, וכל זרע נושא זיף ארוך. כל 5 הזיפים צמודים ונראים יחד כמקור, ובהבשילם הם נפרדים. הם מתחילים להיפרד מן הקצה הרחוק מהזרע, וכשהם מתייבשים הם משתזרים–מסתלסלים מלמעלה (בסוג הקרוב, גרניון – הם מתחילים להיפתח בצד ההפוך, מלמטה, מהזרע). כשזרע כזה נושר לקרקע בשעה שהמקור עודו משתזר – הוא מתברג לתוך סדק בקרקע ו"זורע" את עצמו, וכך הוא ניצל מסכנות שעל פני השטח כגון אכילה בפי נמלים.
מקור-חסידה מלבין גדל בקרקעות לס וקירטון בהר הנגב ובמדבר יהודה, ומצליח אף במקומות יבשים ששום צמח חד-שנתי אחר אינו צומח בהם. הוא נפוץ בדרום הנגב והערבה ובהרי אילת, נדיר יותר במדבר יהודה ובבקעת ים המלח. תפוצתו העולמית משתרעת במזרח אפריקה ובמערב אסיה.
מקור-חסידה הוא סוג שכיח מאוד בארץ, ובו 18 מינים (90 מינים בעולם) – כולם עשבוניים, מהם חד-שנתיים ומהם רב-שנתיים. כולם פורחים באביב.

כתב מייק לבנה


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר