פרע צמיר

הדפסה
  Hypericum languinosum שם מדעי
פרעיים
Hypericaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
עגול צורת הגבעול
עשבוני רב-שנתי צורת חיים
גליל, גלבוע, כרמל, הרי שומרון, הרי יהודה, שפלה, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

פרע צמיר
צילום: © יובל עברון   מצפה נטופה, יולי
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

פרע צמיר הוא צמח-סלעים צמיר, מלבין. עליו לבידים, ביציים, אורכם 2–3 ס"מ, שוליהם חרוזים בשרשרת של בלוטות שחורות זעירות. באין פרחים קל לזהותו לפי בלוטות אלה.
פרע צמיר פורח בין אפריל ליוני. פרחיו אופייניים לסוג פרע, עם 5 עלי כותרת צהובים, צרים, ושפע של אבקנים ערוכים כשיער פרוע. גם עלי הגביע נושאים בשוליהם בלוטות שחורות. הפרח נסגר בלילה.
פרע צמיר צומח בסדקי סלעים בחבל הימתיכוני בצפון הארץ ומעט גם במרכזה. תפוצתו העולמית משתרעת בארצות שלמזרחו של הים התיכון.
בסוג 200 מינים (לדעת אחרים – 460 מינים), 9 בארץ. בסוג יש מין אחר (Hypericum perforatum) המקובל ברפואה העממית לטיפול בחרדה ובדכאון. אין עדות מדעית לערכו הרפואי של הצמח. מינים אחדים משמשים כצמחי נוי.

כתב מייק לבנה

מקורות מידע

הצמח במקורות

באנגלית נקרא הסוג פרע, St. John's wort, לכבודו של יוחנן המטביל. מטיפים נוצרים תיארו בכתביהם כי ב-29 באוגוסט בכל שנה, יום עריפת ראשו של יוחנן במצוות המלך הורדוס, מופיעים כתמים אדומים על עלי הצמח, זכר לדמו הקדוש.  אולי בהשראת אמונה זו, תוך "גיורה", הציע אפרים רובינוביץ' (הראובני, בוטנאי וחוקר צמחי ארץ-ישראל, אביו של נגה הראובני מייסד "נאות קדומים") בספרו "שמות צמחי ארץ ישראל שנתחדשו או שנתבררו" שראה אור בשנת תרע"ז (1917), את השם "דם זכריהו הנביא", ייתכן שבעקבות האגדה התלמודית המזעזעת על דמו הרותח של הכהן זכריה בן-יהוידע (שלמעשה אינו זכריה הנביא), הנוקם את נקמת הוצאתו להורג בידי יהואש המלך (מסכת גיטין, דף נ"ז עמוד ב').
כתב: דרור מלמד


 
גינון חסכוני בצמחי בר