דבקנית הפרקים

הדפסה
  Cruciata articulata שם מדעי
פואתיים
Rubiaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
דמוי לב צורת העלה
תמים שפת העלה
אחר בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
גולן, חרמון, גליל, עמק ירדן עליון, עמקים, גלבוע, כרמל, הרי שומרון, מדבר שומרון, הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, שרון, שפלה, נגב צפוני, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

דבקנית הפרקים
צילום: © שרה גולד   בקעה , 3-2019
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

דבקנית-הפרקים היא צמח חד-שנתי נמוך (גובהו 10 ס"מ), קירח, מסתעף מבסיסו בלבד. גבעוליו זקופים או נוטים באלכסון מעלה. מבנהו של הגבעול עם העלים מוזר, כשרשרת של לבבות: הגבעול מרובע, מכוסה בצפיפות בעלים מבריקים רחבים דמויי לב הערוכים בדורים של 4, יושבים (חסרי עוקץ), כפופים אחורה ומטה, והם מכסים על הפרחים והפירות, ומעלימים כליל גם אותם וגם את הגבעול. רק בתחתית הגבעול יש דוּר או שנים של 4 עלים "רגילים", מוארכים.
דבקנית-הפרקים פורחת מפברואר עד אפריל. הפרחים זעירים, הכותרת גלגלית ודומה לפרח של דבקה, צבעה צהוב חיוור. הפרחים ערוכים בקבוצות של 3: שני הפרחים הצדדיים זכריים, האמצעי דו-מיני. הפרי כדורי, נישא על עוקץ הכפוף אחורה. העלה המלוה את הפרחים גדל אחרי הפריחה, פונה מטה ומכסה את הפרי, וזה המקנה לצמח את צורתו המוזרה.
דבקנית-הפרקים גדלה בין סלעים ואבנים בכל חלקי הארץ פרט למדבר הקיצוני. תפוצתה העולמית משתרעת בארצות שסביב הים התיכון. זה המין היחיד בסוגו הגדל בארץ-ישראל המערבית. בחרמון יש עוד מין אחד או שניים.

כתב מייק לבנה

מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר