טרשנית שרועה

הדפסה
  Theligonum cynocrambe שם מדעי
פואתיים
Rubiaceae
משפחה
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
גולן, חרמון, גליל, עמק ירדן עליון, עמקים, גלבוע, כרמל, הרי שומרון, מדבר שומרון, הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, עין גדי, שרון, שפלה, נגב צפוני, נגב והרי אילת, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

טרשנית שרועה
צילום: © עמרם אשל  
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

צמח מיוחד, מעניין ומפתיע.
חד-שנתי שרוע או זקוף (למרות שמו), גובהו משתנה מאוד, בין 4 לבין 40 ס"מ. גונו ירוק רענן, אך נוטה להצהיב בהריחו יובש. זהו אחד הצמחים השכיחים ביותר בארץ, גדל בסוגי קרקע שונים ומגוונים כמעט בכל אזוריה, פרט למדבר ולמרומי החרמון. מעדיף קרקע רדודה (עומק של 3–8 ס"מ) במעבר משולי סלעים ואבנים אל קרקע עמוקה יותר. גדל תכופות בצברים, בכתמים של מאות פרטים, הגדלים יחד בצפיפות ומכסים את פני הקרקע בשיעור של 100%, תכופות ללא מינים נלווים.
במבט ראשון הוא נראה כנבט של צמח כלשהו. אינך מעיף בו מבט שני, ואתה אומר לעצמך: "כשיגדל נבט זה ויוציא פרחים – אנסה לערוך עמו היכרוּת".
אבל זה לא נבט. מסתבר שזה צמח מבוגר ופורח, אבל כדי להבחין בכך עלינו התכופף ולטרוח להעיף בו מבט שני.

העלים התחתונים נגדיים, העליונים מסורגים. העלה נישא על פטוטרת, צורתו כביצה או מעויין, אורכו 1.5 ס"מ, שפתו תמימה. הוא בשרני מעט, פניו מגובששים (הסתכל במגדלת, כדאי!). מפרקי הגבעול ניכרים היטב. העלים והנצר כולו אכילים לאחר בישול, משמשים כתחליף לתרד, עם ניחוח חמוץ מעט, אף שנחשב כחומר משלשל קלות. גם השימוש הרפואי היחיד המוזכר בספרות הוא כחומר משלשל. השם האנגלי הוא דווקא "כרוב הכלב".
לפרט משך-חיים קצר. הוא עולה בראשית החורף, ומתחיל לפרוח כבר שבועות ספורים אחרי נביטתו. אבל האוכלוסייה משגשגת במשך כל עונת הגשמים, מדצמבר עד מאי. הפרחים זעירים, אך מוזרים ומעניינים ביותר בצורתם. הם חד-מיניים: בחלקו העליון של הצמח יוצאים פרחים זכריים בקוטר של 2 מ"מ, ולהם עטיף פשוט דמוי צינור, המתפצל בקצהו ל-2 עלי כותרת קרומיים–שקופים, מוארכים כרצועה, גלולים לאחור כמגילה. ביניהם עולים 6–10 אבקנים שזיריהם דקים וארוכים, מתנדנדים ברוח. ושוב: הסתכל במגדלת, כדאי! בתחתית הצמח יוצאים פרחים נקביים דמויי משפך, ומהם מתפתח פרי כדורי בקוטר 2 מ"מ, מכוסה בבלוטות שקופות ועם תוספת שומנית המשמשת פיתיון לנמלים, המפיצות את הזרעים. הפרחים מואבקים ברוח.
הטרשנית השרועה נפוצה בארצות שסביב הים התיכון, באירופה ובמערב אסיה. מינים נוספים בסוג נפוצים באיים באוקיאנוס האטלנטי וכן במזרח אסיה – בסין וביפן.
חידתי במיוחד הוא נושא הקרבה של הטרשנית אל צמחים אחרים: בסוג טרשנית יש 3–4 מינים, בעיקר במזרח אסיה. משפחת הטרשניתיים בוטלה והסוג הועבר למשפחת הפואתיים. מספר הכרומוזומים בתאי הטרשנית השרועה 2n=20.

כתב מייק לבנה

מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר