ורוניקת המים

הדפסה
  Veronica anagallis-aquatica שם מדעי
לחכיים
Plantaginaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נחלים וביצות בית גידול
עגול צורת הגבעול
עשבוני רב-שנתי צורת חיים
גולן, חרמון, גליל, עמק ירדן עליון, עמקים, כרמל, הרי שומרון, הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, שרון, שפלה, נגב צפוני, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

ורוניקת המים
צילום: © שרה גולד   גולן, פברואר
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

אם ראית פרח עם 4 עלי-כותרת בלתי שווים: שנים בינוניים זה מול זה, אחד ניצב להם ורחב, ואחרון מול הרחב והוא צר מכולם – ראית פרח של ורוניקה. אפשר לדמות את הפרח לפרצוף של ליצן, שהעלה הצר הוא לשון המושטת בהתרסה. לפרח שני אבקנים ועמוד-עלי אחד, הנושא צלקת בודדת. במינים רבים הפרח כחול, וכך גם במין הנדון.

ורוניקת המים היא צמח עשבוני רב-שנתי, שגובהו עשוי להגיע עד 80 ס"מ. תחתיתו טבולה לעתים במים. שכיח מאוד במים רדודים, מתוקים, נקיים, זורמים. הוא מתרבה בנקל ברביה וגטטיבית באמצעות קנה-השורש ובאמצעות קטעי-צמחים הנישאים בזרם המים ומכים שורש ממפרקיהם. הגבעול חלול, חתכו מרובע. העלים נגדיים, לופתים את הגבעול. פורח כמעט כל השנה: ממרס עד נובמבר, אך בעיקר בקיץ, כנהוג בין צמחי המים. התפרחות רבות-פרחים. הפרח קטן, שונה מעט בגוונין מפרט פרט: חיוור או עז-צבע, תכול–ורדרד או כחול או סגול. עלי הכותרת מעורקים לאורכם. שכיח בנופי מים בכל צפון הארץ ומרכזה, ודרומה עד בקעת באר-שבע, אך תפוצתו הולכת ומצטמצמת עם צמצום נופי המים.
בסוג ורוניקה מונים 300 מינים, יש טוענים אף 500 מינים.
ורוניקה הוא סוג של צמחים עם פרחים קטנים, ואך במבט מקרוב מתברר שהם יפהפיים ביותר. הסוג נקרא על שם אישה מפורסמת במסורת הנוצרית: ורוניקה הקדושה ליוותה את ישו למקום הצליבה, וניגבה את פניו במטפחתה. בהיסטוריה של סוף ימי בית שני היו בארץ עוד כמה נשים מיוחדות בשם זה, מהן שנודעו כיפהפיות מושכות וקטלניות, ר' מאמרו של יהודה זיו ברבעון "ארץ", חורף 1988.
מקובל לכלול את הסוג ורוניקה במשפחת הלועניתיים, שהיא משפחה בלתי-מגובשת: קשה להגדיר מה בדיוק משותף לכל בני המשפחה, וקשה עוד יותר למצוא מה מבדיל ביניהם לבין מינים ממשפחות קרובות. לאחרונה קראתי כי מוצע "להעביר" את הסוג ורוניקה למשפחת הלחכיים. נשמע לי מוזר, כי איני רואה דמיון חיצוני בין ורוניקה ללחך, אך מי שהציע זאת יש לו בודאי נימוקים חשובים.
כתב מייק לבנה



מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר