שום שחור

הדפסה
  Allium basalticum שם מדעי
נרקיסיים
Amaryllidaceae
משפחה
6 מס' עלי כותרת
סרגלי צורת העלה
תמים שפת העלה
חורש בית גידול
עגול צורת הגבעול
בעל בצל או פקעת (גיאופיט) צורת חיים
גולן, חרמון, גליל, עמק ירדן עליון, עמקים, כרמל, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מוגן בסכנת הכחדה

שום  שחור
צילום: © שרה גולד   גולן נחל אל-על
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

מין זה נמנה על סוג גדול של גיאופיטים במשפחת הנרקיסיים. כדי להבהיר את עניין השם העממי נדגיש כי בסוג שום יש מינים רבים ושונים: האחד מהם נקרא רשמית בשם "שום הגינה", והוא הידוע במטבח בתור "שום". מין אחר נקרא רשמית בשם "שום נבוב", על שום עליו הנבובים, והוא הידוע במטבח בתור "בצל". גם כרישה היא מין של שום.
הצמח מגדל בצל באדמה. העלים מרוכזים ברובם בבסיס הצמח. התפרחת סוכך כדורי, הנישא לרוב בראש גבעול-פריחה בגובה 40-60 ס"מ. התפרחת מלווה בחפים קרומיים (מִתְחָל), העוטפים אותה בעוד הפרחים בניצן. לפרח הבודד 6 עלי עטיף, 6 אבקנים. האבקנים מבשילים לפני הצלקות, ההאבקה הדדית בעזרת חרקים, בעיקר דבורים. למינים רבים יש גם רביה וגטטיבית נמרצת בבצלצולים.
ריחו של הצמח חריף בזכות תרכובות גופרית שבו. שימושו העיקרי במטבח הוא להעניק ריח וטעם חריפים למזון. בתזונה וברפואה הטבעונית תופסים השום והבצל מקום ראשון במעלה, וקושרים להם כתרים של הענקת בריאות.
הסוג כולל 300 מינים, הגדלים בעיקר בחצי הכדור הצפוני, מהם 25 מיני-בר בארץ. הסוג ומיניו נחקרו במפורט על-ידי החוקרת הישראלית פניה קולמן.
שום שחור הוא צמח גבוה 60-40 ס"מ, יש לו עלי כותרת בצבע קרם עד ורדרד, בבסיס כל זיר אין פס ארגמני ברור (כמו בשום הגליל) אלא ורדרדות המבהירה בהדרגה.  עלי העטיף פתוחים לרווחה.
נקרא בעבר גם בשם שום החורשים וכן שום הגליל.
גובה הצמח 80 ס"מ.
גדל בצפון הארץ ובגולן .

כתב מייק לבנה

מקורות מידע

הצמח במקורות

השום תורבת בעת העתיקה והיה נפוץ כצמח מאכל ומרפא בעל סגולות רבות ביבשות השונות.. כבר ביציאת מצרים כבלו אבותינו "זכרנו את הדגה אשר נאכל במצרים חינם,
את הקישואים ואת האבטיחים ואת החציר ואת הבצלים ואת השומים..." (במדבר יא ,ז')
חז"ל מנו את סגולות השום:" השום משביע ומצהיל פנים ומרבה הזרע והורג כינה שבבני מיעיים" (מסכת בבא קמא פ"ב א')
הרמב"ם ממליץ על השום כמשפר התיאבון, כח הראיה, מרבה שתן, ומפחית צמא, ומסייע לצלילות הקול.

השום מקובל מאוד ומשתלב כתבלין ברוב מטבחי העולם.

רופאים קונבנציונליים ממליצים כיום לאכול שיני שום חיות, מרוסקות, כיוון שחלק מהחומרים המועילים לנו נוצרים כהגנה כאשר השום פצוע... וריוחו נודף למרחוק

 
גינון חסכוני בצמחי בר