עלקת סגולת-פרחים

הדפסה
  Orobanche lavandulacea שם מדעי
עלקתיים
Orobanchaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
אין עלים צורת העלה
אין עלים שפת העלה
קרקעות כבדות בית גידול
עגול צורת הגבעול
טפיל צורת חיים
חרמון, גליל, עמקים, גלבוע, הרי שומרון, הרי יהודה, שפלה, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

עלקת סגולת-פרחים
צילום: © אורון יעקב   ליד יקנעם , 3-2015
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

עַלֶּקֶת סְגֻלַּת-פְּרָחִים היא טפיל מוחלט חסר כלורופיל לחלוטין. מתחת לקרקע היא מפתחת פקעת-שורש ושורשי-מציצה החודרים לשורשיהם של צמחים אחרים ומוצצים מהם מים ומזון. מהפקעת עולים גבעולים אחדים זקופים, בלתי מסתעפים. הגבעול מעובה, מכוסה שערות מסולסלות דביקות, צבעו סגול–לבנבן או חום, גובהו 20 ס"מ ויותר, אף עד 80 ס"מ. הוא נושא לכל אורכו תפרחת שופעת וצפופה, ארוכה וצרה.
עלקת סגולת-פרחים פורחת באביב, ממרס עד מאי. לכל פרח חפה ו-2 חפיות. הגביע פעמוני, ולו 4–5 אונות. אורך הכותרת 17–22 מ"מ, צינורה ארוך, האוגן דו-שפתני. צבע הכותרת סגול, שוליה כהים יותר, והיא שאירה, משחירה בהתייבשה.
עלקת סגולת-פרחים היא מין רב-שנתי נדיר בארץ, גדלה בצפון הארץ ומרכזה. היא טפילה על שרעול ועל רותם. תפוצתה העולמית משתרעת בארצות מזרח הים התיכון והמזרח התיכון.

הסוג עלקת כולל 30 מינים. בארץ 10, מהם 4 מזיקי-חקלאות. רובם נטפלים למינים שונים, אך יש מין הנטפל רק למין אחד של פונדקאי. לפרח חפה ולעיתים גם שתי חפיות. הכותרת דו-שפתנית, לשפה העליונה 2 אונות קצרות, לתחתונה 3 אונות ארוכות יותר. הגביע צינורי או פעמוני, שסוע לפנים עד בסיסו או עם 4–5 אונות. מינים שונים נטפלים לפונדקאים ממשפחות סולניים, פרפרניים, סוככיים, מורכבים, מצליבים ודלועיים. הזרע ינבוט רק במרחק קטן משורשי פונדקאי מתאים: מסתבר שהוא מקבל אות, גירוי, משורשים אלה, ואז שולח לעברם שורשי-מציצה.

משפחת עלקתיים בסדרת לוענאים כוללת 13 סוגים, 140 מינים. כולם טפילי שורש מוחלטים, לא ירוקים. אחדים מהם טפילים גם על גידולים חקלאיים, בשנים האחרונות הלכו נזקי העלקת ונעשו חמורים מאוד.
הצמחים בשרניים מעט. העלים מסורגים, קשקשיים. הפרח לא נכון, דו-שפתני. צינור הכותרת כפוף. אבקנים 2+2. עמוד העלי כפוף. הצלקת גדולה, מבשילה לפני האבקנים. תחילה בולטת הצלקת מהפרח, והאבקנים חבויים מאחורי השפה התחתונה. מאוחר יותר נובלת הצלקת, זירי האבקנים מתיישרים, והאבקנים מתבלטים. הפרח מואבק על-ידי דבורים גדולות שוחרות צוף. הפרי הוא הלקט גלדני הנפתח בשתי קשוות. הזרעים קטנים מאוד, רבים (רבבות לצמח), ובהם חומר תשמורת שמנוני רב-קלוריות. הם שומרים על חיוניותם בקרקע 10 שנים ויותר.
בארץ נכלל באותה משפחה גם הסוג יחנוק.

כתב מייק לבנה

מקורות מידע



 
גינון חסכוני בצמחי בר