מעוג מנוקד

הדפסה
  Lavatera punctata שם מדעי
  Malva punctata, annual tree mallow Common name
ח'וביזה מורקטה שם ערבי
  خبيزه مرقطه أللّغة آلعربيّة
חלמיתיים
Malvaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
מחולק לאונות צורת העלה
מפורץ שפת העלה
קרקעות כבדות בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
גולן, גליל, עמק ירדן עליון, עמקים, כרמל, הרי שומרון, הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, שרון, שפלה, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צופני

מעוג מנוקד
צילום: © אלי ליבנה   , פברואר
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

מעוג מנוקד הוא צמח חד-שנתי בינוני: אינו שרוע כחלמית ואינו זקוף כחוטמית. הוא נבדל מחלמית ומחוטמית גם בגביעון שמתחת לגביע, שהוא במעוג בן 3 עלים רחבים מאוחים. מבין מיני המעוג הוא ניכר בעוקצים של הפרחים, שהם ארוכים יותר מאשר ביתר המינים.
מעוג מנוקד פורח מאפריל עד יוני. לגביע 5 עלים רחבים, מאוחים. מתחת לגביע וסביבו גדל גביעון העשוי 3 עלים רחבים, מחודדים בקצותיהם, מאוחים. הגביע והגביעון מכוסים שערות קצרות, צפופות. עוקץ הפרח ארוך כאורך הפרח. עלה הכותרת ארוך בהרבה מעלי הגביע והגביעון, והוא מפורץ מאוד בקצהו. הכותרת ורודה, על כל עלה-כותרת מצויירים פסי-אורך רבים כהים, דקים כעורקים, מסתעפים לקראת הקצה ומאוגדים לקראת הבסיס. עלי הכותרת מפורדים, מעורים בבסיסיהם בצינור-האבקנים. האבקנים רבים, זיריהם מאוחים לצינור המקיף את עמוד העלי. הפרחים ערוכים בקבוצות בחיקי עלים, עוקץ הפרח ארוך יותר מ-20 מ"מ. פרודות-הפרי ערוכות כפרוסות של עוגה עגולה סביב ציר, וציר זה מתרחב מעל לפרודות כחרוט קעור אלגנטי.
מעוג מנוקד. גדל בקרקעות כבדות הן בשטחי בור והן בשדות. הוא נפוץ בכל חלקי צפון הארץ ומרכזה, בחבל הימתיכוני. תפוצתו העולמית משתרעת סביב הים התיכון.
בסוג 20 מינים, בארץ 5, אחד מהם חדש פולש/גר.
כתב מייק לבנה


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר