פרע ריחני

הדפסה
  Hypericum hircinum שם מדעי
  St. John's wort Common name
פרעיים
Hypericaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נחלים וביצות בית גידול
עגול צורת הגבעול
שיח ובן-שיח צורת חיים
גליל, עמק ירדן עליון, הרי שומרון, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
בסכנת הכחדה

פרע ריחני
צילום: © שרה גולד   גדת נחל שניר (דג על הדן), יוני
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

פרע ריחני הוא שיח מסועף וגבוה, עד 3 מ', עם ענפים נגדיים. העלים נגדיים גם הם, יושבים, פשוטים, רחבים, תמימי-שוליים. אורכם 2–7 ס"מ. המין נבדל מכל יתר מיני הפרע בארץ בפרחיו הגדולים והמרשימים ובעליו הארוכים.
פרע ריחני פורח בקיץ, מיולי עד אוקטובר, כמו צמחי-גדות רבים. הפרח נכון, דו-מיני, צהוב, גדול, מפואר ומרשים, קוטרו עד 5 ס"מ. יש לו 5 עלי גביע סרגליים מפורדים, 5 עלי כותרת רחבים מפורדים, הרבה אבקנים כשיער פרוע, ערוכים ב-5 קבוצות. השחלה עילית, גדולה, כדורית, חלקה. לא רק עלי הכותרת, אלא גם זירי האבקנים וגם השחלה צהובים. הפרי הלקט, וגונו מאדים.
פרע ריחני גדל בגדות נחלים בארץ-מקורות-הירדן. הוא נדיר מאוד, שרוי בסכנת הכחדה.
תפוצתו העולמית משתרעת בארצות שסביב הים התיכון.

כתב מייק לבנה

מקורות מידע

הצמח במקורות

באנגלית נקרא הסוג פרע, St. John's wort, לכבודו של יוחנן המטביל. מטיפים נוצרים תיארו בכתביהם כי ב-29 באוגוסט בכל שנה, יום עריפת ראשו של יוחנן במצוות המלך הורדוס, מופיעים כתמים אדומים על עלי הצמח, זכר לדמו הקדוש.  אולי בהשראת אמונה זו, תוך "גיורה", הציע אפרים רובינוביץ' (הראובני, בוטנאי וחוקר צמחי ארץ-ישראל, אביו של נגה הראובני מייסד "נאות קדומים") בספרו "שמות צמחי ארץ ישראל שנתחדשו או שנתבררו" שראה אור בשנת תרע"ז (1917), את השם "דם זכריהו הנביא", ייתכן שבעקבות האגדה התלמודית המזעזעת על דמו הרותח של הכהן זכריה בן-יהוידע (שלמעשה אינו זכריה הנביא), הנוקם את נקמת הוצאתו להורג בידי יהואש המלך (מסכת גיטין, דף נ"ז עמוד ב').
כתב: דרור מלמד

 
גינון חסכוני בצמחי בר