אליסון הסלעים

הדפסה
  Alyssum murale שם מדעי
  Madwort Common name
מצליבים
Brassicaceae
משפחה
4 מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
קרקעות כבדות בית גידול
עגול צורת הגבעול
עשבוני רב-שנתי צורת חיים
חרמון, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צופני

אליסון הסלעים
צילום: © שרה גולד   חרמון, יוני
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

אליסון הסלעים הוא בן-שיח מאפיר, מסתעף מבסיסו לענפי-תפרחת זקופים רבים, דלילים. גובהו 30 ס"מ. עליו סרגליים, קטנים, מאפירים. שערותיו כוכביות. הגבעולים מוכתמים ביבלות לבנות.
אליסון הסלעים פורח במאי–יוני, בהתאם למועד הפשרת השלג באותו מקום ובאותה שנה. צבע הפרח צהוב-חלמון כהה, ומבנהו אופייני למשפחת המצליבים: 4 עלי גביע, 4 עלי כותרת ערוכים כצלב, 2 אבקנים קצרים ועוד 4 אבקנים ארוכים יותר. הפרח הבודד זעיר, אך הפריחה שופעת: עשרות רבות של פרחים ערוכים בתפרחות צפופות על כל ענף של הצמח. פריחתו צובעת ביוני מדרונות שלמים. עמודי הפריחה גבוהים, ובראשם תפרחת מסועפת ושטוחה, מעין מטריה של הרבה קרקפות-פריחה קטנות על ידית ארוכה באופן לא-פרופורציוני. הפרי קטן, רקוע, דמוי ביצה הפוכה. אחרי שקשוות הפרי נושרות והזרעים מתפזרים – נותרת מחיצה שקופה כמו בסוג משקפיים. השוה גם אליסון חרמוני.
אליסון הסלעים נפוץ ושכיח מאוד בחגורה התיכונה בחרמון, ברום שבין 1300 מ' לבין 1900 מ', וגדל בדלילות גם יותר גבוה. אינו גדל כלל בשאר אזורי הארץ.

בסוג 150 מינים, בארץ 10–14. מלבד אליסון הסלעים גדלים בחרמון גם המינים הרב-שנתיים אליסון דחוס ואליסון חרמוני, ואילו בשאר חלקי הארץ גדלים 8–11 מינים חד-שנתיים. אפשר להכליל ולהצביע על תופעה, שמוצאים כמותה גם בסוגים אחרים: באזור הים-תיכוני והמדברי נותן הסוג בעיקר מינים חד-שנתיים, ובחרמון הוא נותן גם מינים רב שנתיים. תופעה זו אפשר לראות גם בסוגים כמו ורוניקה, צללית, חלבלוב, גרניון, ברומית, כשות, לחך, סביון, קחוון, דבקה, פעמונית, ציפורנית, אספסת, בקיה, טופח, כרבולת, לוטוס, קדד, תלתן, שלמון, נזמית, איטן, זנב-שועל. מין תרבותי של אליסון (הפורח בלבן) מוכר לרבים, וידוע בכינויו "סלסלי-כסף". גם המין אליסון הסלעים מקובל בגינון.

כתב מייק לבנה

מקורות מידע

הצמח במקורות



 
גינון חסכוני בצמחי בר