אשל הירדן

הדפסה
  Tamarix jordanis שם מדעי
  Jordan Tamarisk Common name
  طرفه، أثل أللّغة آلعربيّة
אשליים
Tamaricaceae
משפחה
4 מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נחלים וביצות בית גידול
עגול צורת הגבעול
שיח ובן-שיח צורת חיים
גולן, עמק ירדן עליון, מדבר שומרון, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מוגן אלרגני צופני

אשל  הירדן
צילום: © ליאורה קרת   החולה, 12-5-09
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

אשל הירדן הינו עץ השייך למשפחת האשליים המופיע באופן טבעי כשיח גדול המגיע לגובה 8-7 מ' רב גזעים המתפצלים מהבסיס. יש שמגדלים אותו כעץ נוי בשדרות או גינות ומקנים לו מופע עם גזע עבה יחיד על-ידי גיזומים חוזרים  של הענפים המתעוררים בבסיס. 
צבע הקליפה של אשל הירדן חום אדמדם. קליפת הענפים חלקה ועם ההתבגרות הקליפה נחרצת בחריצי אורך מפותלים. כבשאר מיני האשל, החלק הירוק של הצמח הם ענפים צעירים, דקים, מסועפים פעם או פעמיים, הנושאים את העלים הקשׂקשׂיים היושבים במפרקים. צורת העלים כמשולש קטן החובקים חלק מהיקף הענף בבסיסם. אורך העלה עד לקצהו המחודד כ-1 מ"מ. הענפים הירוקים נשירים. העלים והענפים הירוקים נושאים את בלוטות הפרשת המלח המסייעות לצמח בהתמודדות עם תנאי מליחות של הקרקע או המים.
אשל הירדן פורח ממרץ ועד אוגוסט התפרחות ערוכות באשכולות צפופים על ענפים מסועפים. קוטר הפרח 2.5-2 מ"מ. אשל הירדן שייך לקבוצת המינים בהם לפרחים 5 עלי גביע ירוקים, 5 עלי כותרת לבנים, 5 אבקנים ועמוד עלי ובראשו 3 צלקות. הפרי יבש, נראה כחרוט קטן הנפתח ומשחרר הרבה זרעים זעירים המצוידים בציצית המאפשרת להם להינשא ברוח למרחקים גדולים. 
אשל הירדן גדל בבתי גידול לחים בקרבת מקווי מים, גדות נהרות ונחלים, במכלול אזורים בבקעת הירדן, וברמת הגולן אך ניתן למצוא אותו גם בוואדיות באזורים צחיחים.
כתב עמרם אשל
 

מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר