אביבית זעירה

הדפסה
  Erophila minima שם מדעי
  Whitlow grass, Spring Whitlow Common name
קוּזֵיימֶה שם ערבי
מצליבים
Brassicaceae
משפחה
4 מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
קרקעות כבדות בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
גולן, גליל, חוף הים התיכון, עמק ירדן עליון, עמקים, גלבוע, כרמל, הרי שומרון, הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, שרון, שפלה, נגב צפוני, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צופני

אביבית זעירה
צילום: © יהודה מרטה  
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

אביבית זעירה היא צמח זקוף, זעיר, מ"צמחי-הגחון": עליך לזחול על גחונך כדי להבחין בפרטיו. זה צמח חד-שנתי עדין, גובהו 4 ס"מ. כ"פיצוי" על זעירותו הוא גדל תכופות בכתמים בני רבבות פרחים צפופים יחד, מעין דשא. בבסיסו שושנת של עלים קטנים, אורכם 1–2 ס"מ. הם מוארכים וצרים, משוננים עמוקות, חסרי פטוטרת. הגבעול חסר עלים, מסתעף מבסיסו בלבד.

אביבית זעירה היא מראשוני הפורחים בחורף, כבר בדצמבר, כך שהשם "אביבית" אינו קולע (כמו שהשם סביון אביבי נקבע לצמח המתחיל לפרוח בראשית החורף). בראש כל גבעול נישאת תפרחת מסועפת. לפרח 8 עלי כותרת לבנים, שאינם אלא 4 כמקובל במשפחתו, שכל אחד מהם מפוצל ל-2. במרכז הפרח בולט גוש האבקנים הצהוב כמו לב של זהב. קוטר הפרח כולו 2 מ"מ. ההאבקה עצמית במידה רבה. הפרי פחוס, אליפטי, אורכו 5 מ"מ ומטה, ובו עד 16 זרעים הערוכים בשני טורים.

אביבית זעירה גדלה ברבים מחלקי הארץ הים-תיכוניים ואף במדבר. היא מאכלסת במיוחד קרקעות רדודות, שרק היא יכולה לנצלן – בזכות ממדיה הקטנים, שהרי גם שורשיה קטנים ורדודים. תפוצתה העולמית נרחבת, בארצות שסביב הים התיכון וגם הרחק הלאה צפונה ומזרחה. קשה להבדיל בין אביבית זעירה לאביבית בינונית, ויש סבורים שאין הן אלא מין אחד.

כתב מייק לבנה


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר