סולנום שחור

הדפסה
  Solanum nigrum שם מדעי
  Black Nightshade, Hound's Berry Common name
סג'וה, ענב א(ל)ת'עלב, עָנָבּ אֶל חִיָה שם ערבי
  عنب الديب أللّغة آلعربيّة
סולניים
Solanaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
גולן, חרמון, גליל, עמק ירדן עליון, עמקים, כרמל, מדבר שומרון, הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, שרון, שפלה, נגב צפוני, נגב והרי אילת, ערבה, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
רעיל

סולנום שחור
צילום: © שרה גולד  
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

ידוע בשמו העממי "ענבי שועל". רעיל, כנראה במיוחד בפרי לא בשל, כרבים מבני משפחתו. זהו צמח עשבוני מסועף, חד-שנתי לרוב, גובהו 60 ס"מ. צומח בבתי גידול עשירים בחנקן: מעזבות ואשפתות, גינות וצידי-דרכים, וגם בשדות שלחין קיציים ולרגלי רותם בחולות החוף.
פורח מאפריל עד ספטמבר. הפרחים קטנים, דו-מיניים. השחלה עילית, בת 2 מגורות. הפרחים לבנים עם מרכז צהוב. 5 עלי הגביע מאוחים. עלי הכותרת מאוחים בבסיסיהם לצינור קצר, ופרושים בראשם כגלגל או פעמון. 5 האבקנים נישאים על זירים קצרצרים, המאבקים יוצרים קונוס במרכז הפרח, והם המקנים לפרח את הלב הזהוב. אין צוף, ההאבקה נעשית על-ידי חרקים שוחרי אבקה. הפרי כדורון שחור מבריק או ירוק, קוטרו 4 מ"מ. רעיל לאדם, אך נאכל (ומופץ) על ידי ציפורים.
העלים רכים, ביציים.
דומה מאוד למין סולנום שעיר (פרט לצבע הפרי, שהוא צהוב או אדום בסולנום שעיר), יש הרואים בהם מין אחד. גדל כמעט בכל אזורי הארץ. תפוצתו העולמית רחבה. משמש ברפואה העממית הערבית לטיפול בפגעי-עור ובטחורים. יש המזהים אותו עם "ענבי רוש" (דברים לב, לב).

סולנום הוא סוג רב-מינים (1,700 לפי חלק מהמקורות), ובו בין היתר צמחי תרבות חשובים שמוצאם מאמריקה: תפוח-אדמה (סולנום הפקעות), חציל. בעבר נכללו בו גם עגבניה ופלפל, לאחרונה הופרדו אלה לסוגים בפני עצמם. כן נהוג לגדל מינים אחדים של צמחי נוי מהסוג סולנום.

כתב מייק לבנה

מקורות מידע

הצמח במקורות

זהירות הצמח רעיל!
חומרי הרעל נמצאים הכל חלקי הצמח בעיקר בפרי לא בשל. החומרים הרעילים הם: סולנין, אלטרופין, ועוד חומרים ציאניניים.
אכילת חלקים מהצמח עלולה לגרום למוות.
ציפורים ועטלפים אוכלים בהנאה מהפירות הבשלים, וכך מפיצים אותם.

 
גינון חסכוני בצמחי בר