ורוניקה קירחת

הדפסה
  Veronica leiocarpa שם מדעי
  Glabrous Speedwell Common name
לבך אמלס, לַבַּאח אַזרַק שם ערבי
  لبخ املس أللّغة آلعربيّة
לחכיים
Plantaginaceae
משפחה
4 מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
משונן שפת העלה
חורש בית גידול
עגול צורת הגבעול
עשבוני רב-שנתי צורת חיים
חרמון, גליל, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

ורוניקה קירחת
צילום: © עמיקם שוב  
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

צמח רב-שנתי יפהפה, גבוה ומסתעף. העלה ארוך, 3 ס"מ ויותר, שפתו משוננת. פורח באפריל–מאי. הצמח נושא בראשו שיבולים ארוכות של פרחים תכולים עדינים, הנפתחים בזה אחר זה מלמטה כלפי מעלה, וכך פורח הצמח תקופה ארוכה. הפרח אופייני לסוג: כותרת גלגלית עם 4 אונות, שהעליונה בהן רחבה מיתרן, התחתונה צרה, והאמצעיות בינוניות ברוחבן. שני אבקנים בולטים ממישור הכותרת, ועמוד עלי אחד. אונות הכותרת תכולות, מרכזו של הפרח בהיר. לאורך אונות הכותרת נמשכים עורקים כחולים כהים. גם המאבקים כחולים. הפרי פחוס, דמוי לב, ועמוד העלי שאיר ובולט במפרץ הלב. הצמח לא שכיח, גדל בעבי החורש, רק בגליל ובחרמון. תפוצתו העולמית מצומצמת לארצות מזרח הים התיכון: טורקיה, סוריה וארץ-ישראל.

בסוג ורוניקה מונים 300 מינים, יש טוענים אף 500 מינים. ורוניקה הוא סוג של צמחים עם פרחים קטנים, ואך במבט מקרוב מתברר שהם יפהפיים ביותר.
בעבר היה  הסוג ורוניקה במשפחת הלועניתיים, שהיא משפחה בלתי-מגובשת: קשה להגדיר מה בדיוק משותף לכל בני המשפחה, וקשה עוד יותר למצוא מה מבדיל ביניהם לבין מינים ממשפחות קרובות. לאחרונה הועבר הסוג ורוניקה למשפחת הלחכיים.
כתב מייק לבנה

מקורות מידע

הצמח במקורות

הסוג ורוניקה נקרא על שם אישה מפורסמת במסורת הנוצרית: ורוניקה הקדושה ליוותה את ישו למקום הצליבה, וניגבה את פניו במטפחתה. בהיסטוריה של סוף ימי בית שני היו בארץ עוד כמה נשים מיוחדות בשם זה, מהן שנודעו כיפהפיות מושכות וקטלניות, ר' מאמרו של יהודה זיו ברבעון "ארץ", חורף 1988.

כתב מייק לבנה

 
גינון חסכוני בצמחי בר