נץ-חלב מפושק

הדפסה
  Ornithogalum umbellatum שם מדעי
  Dove’s dung, Star of Bethlehem flower Common name
אספרגיים
Asparagaceae
משפחה
6 מס' עלי כותרת
סרגלי צורת העלה
תמים שפת העלה
קרקעות כבדות בית גידול
עגול צורת הגבעול
בעל בצל או פקעת (גיאופיט) צורת חיים
גולן, גליל, עמק ירדן עליון, עמקים, כרמל, הרי שומרון, הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
רעיל

נץ-חלב  מפושק
צילום: © שרה גולד   הגן הבוטני הר הצופים, פברואר
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

נץ-חלב מפושק הוא גיאופיט נמוך עם בצל שטחי בקרקע. הבצל מכיל רעל, אך אפשר להרוס את הרעל בצלייה ואז הבצל נאכל, אף כי טעמו אינו משובח. כן טוחנים בצלים צלויים ומערבבים בקמח לאפיית לחם. הבצל מנץ בצלצולים רבים.
העלים מרוכזים בשושנת בבסיס הצמח בלבד. הם גדולים, שרועים, צרים, לאורכם פס-אורך לבן במרכזם. הם ארוכים מהתפרחת, אורכם עד 40 ס"מ.
נץ-חלב מפושק פורח באביב, מאוחר מאחיו, מפברואר עד מאי. הפרח לבן, לכל עלה-עטיף יש בצידו החיצוני פס-אורך ירוק במרכזו. 6 עלי-העטיף מפורדים ומפושקים. 6 האבקנים קבועים על מצעית הפרח ולא על עלי העטיף. גבעול הפריחה זקוף, גובהו 10–30 ס"מ,ועליו 6–30 פרחים. התפרחת חרוטית, עוקצי הפרחים התחתונים ארוכים (5–15 ס"מ), אופקיים אחרי הפריחה, נוטים מעלה בקצה בזוית ישרה. הפרח נפשק ככוכב רק באור מלא. הפרי קרומי, משולש.
נץ-חלב מפושק הוא צמח נדיר. גדל בשקעים לחים בשדות בור ותרבות במרכז הארץ וצפונה. תפוצתו העולמית משתרעת בעיקר בארצות הים התיכון, מעט גם מזרחה יותר.
בסוג 275 מינים, כולם גיאופיטים עם בצל. הם נפוצים בכל היבשות פרט לאוסטרליה. כל העלים ערוכים בשושנת ויוצאים ישר מן הבצל, ללא גבעול. העלים מוארכים, והם מתים מדי קיץ, הבצל רב-שנתי, ומנץ בחורף עלים חדשים בכל שנה. מרכזו הראשוני היה כנראה בדרום-אפריקה, מרכז משני באיזור ים התטיס. בארץ גדלים בר 6 מינים. חלקם מינים צעירים, שההפרדה ביניהם טרם התגבשה, דבר המקשה על הגדרתם. עוד 3 מינים מקובלים בגננות.
כתב מייק לבנה


מקורות מידע

הצמח במקורות

בתלמוד נזכר צמח בשם "נץ-החלב" ו"חלבצין" (שביעית, עוקצין). לא ברור האם בשניהם הכוונה היא לאותו הצמח, ולאיזה צמח הכוונה, אך השם נץ-חלב אומץ עתה רשמית לסוג Ornitogalum, ודאי מפני שמשמעו של השם המדעי הוא "חלב-ציפורים", המתאים בערך למשמעות המצורפת של נץ ושל חלב. יש המשערים כי צמח זה נזכר אף בתנ"ך בשם חריונים (מלכים ב, ו 25).
הסוג נקרא באנגלית בשם "כוכב בית-לחם", והוא מתקשר אל מסורת נוצרית על בשורת לידתו של ישו.


 


 


 


כתב מייק לבנה


 
גינון חסכוני בצמחי בר