חלבלוב בירותי

הדפסה
  Euphorbia berythea שם מדעי
חלבלוביים
Euphorbiaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
קרקעות קלות בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
גליל, עמקים, גלבוע, כרמל, שרון, שפלה, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
רעיל

חלבלוב  בירותי
צילום: © דרור מלמד   בריכה ליד גן-שמואל, 24-4-2011
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

חלבלוב בירותי הוא צמח חד שנתי עשבוני של בתות ושדות המגיע לגובה של כ40-30 ס"מ. אינו נפוץ במיוחד אך בעל סימן היכר קל לזיהוי: שעירות רכה על הגבעולים ועל הפרי.
חלבלוב בירותי הוא צמח חד ביתי, הקדקוד של הגבעול יוצר תפרחת ומתחתיה מתעוררים שני ענפים צדדיים. לכן נראה שגבעוליו מתפצלים דיכוטומית לשני ענפים צדדיים. הגבעולים בעלי שערות רכות לא צפופות המכסות גם את הפרי, והם מכילים שרף חלבי כמו מיני חלבלוב אחרים, קרובי משפחתם.
העלים יושבים אורכם 4-3 ס"מ, מסודרים נגדית על הגבעול. צורת העלה מעוגלת, ראשו מחודד ושפתו משוננת. העורק הראשי בולט בצדו התחתון של העלה והוא מחלק אותו סימטרית לשניים.
התפרחת סוככית. אף שהיא נראית כמו פרח בודד זוהי קבוצת פרחים הנתונה בתוך כוסית. הכוסית נוצרה מהתאחות של 5-4 עלי המעטפת ובתוכה יושבים פרחים קטנים משני הזוויגים זכר ונקבה לחוד.
שפת הכוסית מסתיימת 5-4 בלוטות וביניהן אונות. הבלוטות והאונות בעלי צורה שונה במיני החלבלוב, ותורמים למראה הכוסית צורה מושלמת של פרח אחד. לחלבלוב בירותי בלוטות מעוגלות ופחוסות וצבעם צהוב.
במינים אחרים הבלוטות יכולות להיות בעלות צבע שונה: ירוקות, אדומות צהובות ומעוטרות בלבן. גם צורתם לא אחידה אליפסיות דמויות כדור ואף בעלות קרניים. גם לאונות צורה לא אחידה לעיתים הן מעוגלות או בעלות זיזים, פונות אל פנים הכוסית או החוצה. לעיתים קטנות וקשות לזיהוי. חלק זה כמו גם האונות משמשות בסיס להגדרת המין.
בתוך הכוסית מסתתרים כמה פרחים מהזוויג הזכרי ופרח אחד של הזוויג הנקבי. פרחי הזוויג הזכרי זקופים וקטנים. הם פורחים בטרם פרח הזוויג הנקבי הנמצא בסמוך, ובכך נמנעת האבקה עצמית. הפרח הנקבי נמצא במרכז וארכו כ- 1 מ"מ. שחלת הפרח תחתית ולה שלוש מגורות בולטות. עמוד העלי קצר והוא מסתיים בשלוש צלקות נפרדות קצרות.
מאביקי החלבלוביים הם חרקים שונים, זבובים ואחרים שבאים ללקק את הצוף המשחתי מאונות הכוסית. לאחר ההפריה מתפתחת השחלה, גבעולה מתארך והיא נוטה מהכוסית החוצה. שריד הכוסית נותר בבסיס הפרי.
הפרי הלקט שעיר המחולק ל3 מגורות, בכל מגורה זרע אחד. הזרעים קטנים דמויי ביצה ופניהם מרושתים. לעיתים בראש הזרע תוספת שומנית הקרויה קרונקולה. תוספת זו משמשת מזון לחרקים שונים האוספים את הזרעים ומפיצים אותם למרחק.
כתבה ערגה אלוני


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר