כף-צפרדע לחכית

הדפסה
  Alisma plantago-aquatica שם מדעי
  European water-plantain, mad-dog weed Common name
כף-צפרדע
Alismataceae
משפחה
3 מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נחלים וביצות בית גידול
עגול צורת הגבעול
עשבוני רב-שנתי צורת חיים
גולן, חרמון, עמק ירדן עליון, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
בסכנת הכחדה רעיל תבלין ו/או צמח מאכל משמש לרפואה צופני

כף-צפרדע לחכית
צילום: © רותי טלמור   החולה, 11-2013
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

כף צפרדע לחכית היא צמח מים רב שנתי נדיר הגדל במים רדודים, בביצות ובמים  זורמים באיטיות. הצמח קרח, העלים באורך של  30-15 ס"מ, בעלי פטוטרות ארוכות, בסיסם דמוי לב, בולטים מעל פני המים. הצמח בעל קנה-שורש המשתרע בקרקעית הבוצית של מקווה המים. השם לחכית ניתן למין זה עקב הדמיון של עליו לאלו של הסוג לחך.
עמוד הפריחה גבוה ועליו מסודרים הפרחים במכבד הכולל מספר דורים. הפרחים דו-מיניים קטנים בעלי 3 עלי כותרת לבנים או ורדרדים, 3 עלי גביע ירוקים,  6 אבקנים. הפרח פתוח מספר שעות בלבד. הוא מואבק ע"י זבובים הנמשכים לטיפות הצוף שיש בפרח. בפרח מספר רב של שחלות מאוחות. הפרי מורכב מאגוזיות רבות, בכל אחת זרע בודד. הזרעים נפוצים במים נותרים חיוניים מספר שנים .
תפוצתה של כף-הצפרדע הלחכית היא ברוב ארצות אירופה ואסיה, ובצפון אפריקה. בעשרות השנים שנים האחרונות  הוא נמצא גם  בדרום-אמריקה, אוסטרליה, דרום-אפריקה, וניו-זילנד. בארץ הוא נדיר אך גדל במספר אתרים בעיקר בצפון ובעמק החולה .
כל חלקי הצמח הטריים רעילים. הרעל מתפרק בבישול או ע"י ייבוש. שורשים מבושלים משמשים למאכל במספר ארצות.
ברפואה העממית (לפי הפלורה הרוסית והפקיסטנית), אבקה יבשה מעלי הצמח משמשת כנגד כלבת, מיחושים וכאבי בטן. עלים קצוצים משמשים כנגד גודש בחזה. לשורשים מיוחסים מבחר רב של שימושים רפואיים כמו הורדת לחץ דם, הורדת ערכי  סכרת וכולסטרול בדם, פעילות אנטי בקטריאלית,  כנגד כבד שומני  ומחלות נוספות. באנליזות מחקריות במעבדה, נמצאו בצמח חומרים בעלי פעילות  אנטי אלרגנית וכנגד צהבת כרונית מסוג B.
בסוג 9 מינים, בארץ גדלים עוד שני מינים מסוג זה: חצצון מרצעני, וכף-צפרדע איזמלנית.
 

מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר