עבקנה שכיח

הדפסה
  Arundo donax שם מדעי
  Giant Reed, Spanish Cane Common name
בוס פארסי, אֶלְדִיס, קָצָבּ פַארְסִי שם ערבי
  بوص فارسي أللّغة آلعربيّة
דגניים
Poaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
סרגלי צורת העלה
תמים שפת העלה
נחלים וביצות בית גידול
עגול צורת הגבעול
עשבוני רב-שנתי צורת חיים
גולן, חרמון, גליל, חוף הים התיכון, עמק ירדן עליון, עמקים, גלבוע, כרמל, הרי שומרון, מדבר שומרון, הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, שרון, שפלה, נגב צפוני, נגב והרי אילת, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

עבקנה שכיח
צילום: © עמרם אשל  
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

עבקנה שכיח הוא דגני רב שנתי גבוה עם קנים מעוצים עבים, הגדל בגדות נחלים ובבתי גידול לחים עם מי תהום גבוהים. מתרבה מקני שורש ושלוחות, ויוצר עומדים צפופים מאוד שחלקם בגדה וחלקם במים רדודים. גובה הצמח 3–5 מטר (וכשהוא בצל עצים גבוהים הוא עשוי להגיע עד 11 מ'!). העלים סרגליים ברוחב כ- 6 ס"מ ואורך 60 ס"מ עד מטר. בסיס העלה הוא נדן החובק את פרק הגבעול. הטרף עומד ישר (אינו מדלדל), בזוית חדה לגבעול, לא אופקי אלא נטוי מעט כלפי מעלה. בבסיס הטרף יש התרחבות משני הצדדים, ובמרכז כתם לבן–צהבהב גדול, המקילים על ההבחנה בין עבקנה לקנה. הטרף רחב בבסיסו, עד 5 ס"מ, ורוחבו המקסימלי של העלה נמצא סמוך לבסיסו (לעומת קנה מצוי, שהרוחב המקסימלי של העלה של טרף-העלה שלו נמצא בשליש אורכו). קני-השורש האופקיים הסמוכים לפני הקרקע מעוצים, עבים, פרקיהם קצרצרים, וכשהם מציצים מהקרקע הם נראים כמו פסל של עדר-סוסים דוהר. הקנה חלול לאורך הפרק, אך במפרק הוא סתום בחומר רך, הנקרא במשנה בשם כְּכִי. הסוג נכלל בתת-משפחת הסיסניים.
עבקנה שכיח פורח בקיץ ובסתיו, בין יולי לדצמבר. התפרחת מכבד שעיר דמוי מברשת צמרית, מכונס כגליל (ולא מבודר כמו בקנה מצוי).
עבקנה שכיח גדל בגדות-נחלים הזורמים כל השנה, במיוחד בגדות גבוהות מעט מפני המים, וכן לאורך נזילות-ביוב. הוא יוצר עומדים צפופים. נפוץ בבתי-גידול מתאימים ברוב אזורי צפון הארץ ומרכזה, חודר מעט גם לדרום. תפוצתו העולמית משתרעת ברצות שסביב הים התיכון ובמערב אסיה, והוא הובא במאה ה-19 לצפון אמריקה בתור שובר רוח. מאז הוא פלש שם לבתי גידול לחים ונחשב לצמח פולש ומזיק בארה"ב.
בסוג 12 מינים, בארץ 2.
גבעולי עב-קנה משמשים לבנייה ולתמיכה, למקלות-הליכה ולחכות-דיג, לחיצים, וכן לבניית כלי נשיפה. הקנים המפוצלים משמשים גם לקליעת סלים ומחצלות, ולפיות לכלי-נשיפה.


 



כתב מייק לבנה


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר