דבקת הנחלים

הדפסה
  Galium rivale שם מדעי
פואתיים
Rubiaceae
משפחה
4 מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נחלים וביצות בית גידול
מרובע צורת הגבעול
מטפס צורת חיים
גולן, עמק ירדן עליון, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
בסכנת הכחדה

דבקת הנחלים
צילום: © שרה גולד   נחל קורן וחצבני, 25-6-09
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

דבקת הנחלים היא מטפס רב-שנתי גבוה (כדי מ' אחד). נאחז בצמחים שכנים בגבעוליו ובעליו המכוסים זיפים מאונקלים קצרים, נאבק על מקומו בבית-הגידול הצפוף של גדות-נחלים. הגבעול מרובע. מספר העלים בדור עשוי להגיע עד 10. שפת העלה מגולגלת לאחור ומחוספסת בזיפים מאונקלים קצרים.
דבקת הנחלים פורחת מסוף החורף, בקיץ ובסתיו, לרוב מיוני עד אוקטובר, אם כי ניתן למצוא אותה פורחת גם לפני כן. הפרח לבן, והוא שונה מזה של רוב מיני הדבקה, בכך שצינורו ארוך כאורך האוגן, והאוגן פעמוני ואינו פרוש לרווחה. 4 אונותיו חסרות חוד. הפרי קטן (קוטרו 1 מ"מ), כדורי, פניו מגורגרים וקירחים.
דבקת הנחלים גדלה בגדות נחלים ובמשוכות בשולי מעיינות. נפוצה בארץ רק בארץ-מקורות-הירדן, בחולה, בגולן ובגלעד. תפוצתה העולמית משתרעת בעיקר בדרום אירופה ובמרכז אסיה.

הסוג דבקה כולל 300 מינים, בארץ 20, שליש מהם רב-שנתיים. אלה ברובם צמחים עשבוניים שגבעולם מרובע, עליהם ערוכים בדורים, והן הגבעול והן שפות העלים מצוידים בשיכים כפופים הנצמדים לבגדים ולשער יונקים.
הפרח קטן, חסר גביע או שהגביע זעיר. השחלה תחתית. הכותרת מסמרית או גלגלית, צינורה קצר, ולה 4 אונות פרושות. צבעיו צנועים (לרוב לבן או ירוק או צהבהב חיוור). הוא דו-מיני, מפריש צוף, מואבק על ידי חרקים. גם הפריה עצמית שכיחה. הזרעים נאחזים בשער בעלי-חיים.

כתב מייק לבנה

מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר