עלקת מוטל

הדפסה
  Orobanche mutelii שם מדעי
עלקתיים
Orobanchaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
אין עלים צורת העלה
אין עלים שפת העלה
חברות שיחים (בתה וגריגה) בית גידול
עגול צורת הגבעול
טפיל צורת חיים
חרמון, גליל, עמק ירדן עליון, עמקים, גלבוע, כרמל, הרי שומרון, מדבר שומרון, הרי יהודה, שרון, שפלה, נגב צפוני, נגב והרי אילת, ערבה, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

עלקת מוטל
צילום: © ערגה אלוני   נחל תלכיד, 12-3-09
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

עלקת מוטל היא טפיל המזיק בעיקר לעגבניות ולתפוחי אדמה בגולן, נטפל גם לצמחי בר חד-שנתיים כסביון אביבי ומסרק שולמית. זה צמח חד-שנתי זקוף, גובהו 10–30 ס"מ. מסתעף בחלקו העליון. לאורך הגבעולים ערוכים לסרוגין חפים קשקשיים קטנים, בשרניים. הזרע הנובט מוציא לתוך האדמה פתיל קטן דמוי שורש, ה"מגשש" את דרכו, ואם הוא נתקל בשורש של צמח אחר הוא נצמד אליו, ושולח לתוכו רקמה המוצצת ממנו חומרי-מזון, באמצעות אברונים הנקראים "מציצים" (מלשון למצוץ). בהמשך הוא מפתח מתחת לפני הקרקע פקעת-שורש ושורשי-מציצה החודרים לשורשיהם של צמחים אחרים ומוצצים מהם מים ומזון. מהפקעת עולה גבעול יחיד זקוף, מעובה, מכוסה שערות מסולסלות דביקות. בראשו נישאת תפרחת שופעת וצפופה.
עלקת מוטל פורחת בין מרס למאי. הפרח דו-מיני, דומה לזה של עלקת מצרית, אך קטן יותר. הגביע פעמוני. הכותרת דו-שפתנית, עם צינור כפוף ארוך (15–22 מ"מ) ו-5 אונות או שיניים : 2 קצרות בעליונה ו-3 ארוכות בתחתונה. צבע הכותרת סגול אחיד ויפה נוטה לכחול. עמוד העלי כפוף, עבה ולבן, יוצר ניגוד וגיוון לצבע הכותרת. הפרח מלווה חפה גדול ושתי חפיות צדדיות. התפרחת רפה. מספר האבקנים 2+2, והם קבועים בתחתית צינור הכותרת. הפרח מפריש צוף רב, ומואבק על-ידי דבורים. הצלקת גדולה, מבשילה לפני האבקנים. בפרח הצעיר בולטת הצלקת מתוך הפרח, והאבקנים כפופים, נסתרים מאחורי השפה התחתונה של אוגן הכותרת. בפרח המבוגר נובלת הצלקת, והאבקנים מתיישרים ומתבלטים, הפרח מואבק על-ידי דבורים גדולות שוחרות צוף. הפרי הוא הלקט גלדני הנפתח בשתי קשוות. הזרעים קטנים מאוד, רבים (רבבות לצמח), ובהם חומר תשמורת שמנוני רב-קלוריות. הם שומרים על חיוניותם בקרקע 10 שנים ויותר.
עלקת מוטל נפוצה בשדות חקלאיים ובשדות-בור בכל אזורי הארץ הימתיכוניים, חודרת אף לפאתי הנגב. תפוצתה העולמית משתרעת במזרח התיכון.
הסוג עלקת כולל 30 מינים. בארץ 10, מהם 4 מזיקי-חקלאות. רובם נטפלים למינים שונים, אך יש גם מין של עלקת הנטפל רק למין אחד של פונדקאי. מינים שונים נטפלים לפונדקאים ממשפחות סולניים, פרפרניים, סוככיים, מורכבים, מצליבים ודלועיים. הצמח יתקיים רק אם נבט במרחק קטן משורשי פונדקאי מתאים: מסתבר שהוא מקבל אות, גירוי, משורשים אלה, ואז שולח לעברם שורשי-מציצה.
בארץ נכלל באותה משפחה גם הסוג יחנוק. משפחת עלקתיים בסדרת לוענאים כוללת 13 סוגים, 140 מינים. כולם טפילי שורש מוחלטים, לא ירוקים. אחדים מהם טפילים גם על גידולים חקלאיים, בשנים האחרונות הלכו נזקי העלקת ונעשו חמורים מאוד.

כתב מייק לבנה

מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר