שסיע ערבי

הדפסה
  Schismus arabicus שם מדעי
  صنيطة أللّغة آلعربيّة
דגניים
Poaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
סרגלי צורת העלה
תמים שפת העלה
חברות שיחים (בתה וגריגה) בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
גולן, עמקים, מדבר שומרון, הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, שרון, שפלה, נגב צפוני, נגב והרי אילת, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

שסיע ערבי
צילום: © דרור מלמד   תל השומר, 24-4-09
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

שסיע ערבי הוא דגן חד-שנתי, מסועף מבסיסו, אורך גבעוליו 20-7 ס"מ, שרוע בתצורה רדיאלית, נטוי, או כמעט זקוף. מפרקי הגבעולים הדקים ניכרים בצבעם החום-כהה הבולט. פי נדני העלים מזוקן וטרפי העלים נימיים וגלולים. התפרחת מכבד צפוף דמוי שיבולת ירוקה בצעירותה, בעלת גוון סגול בבגרותה והיא מאפירה-מלבינה עם ההבשלה. השיבוליות מוארכות, פחוסות בצידיהן, בנות 8-5 פרחים פורים תלת-אבקניים ופרח מנוון בקצותן, נישאות על עוקצים קצרצרים, מתפרקות ונושרות בשלמותן עם ההבשלה. הגלומות שוות, מחודדות, קרחות וארוכות בהרבה מהמוצים.
הסוג שסיע קרוי על שום מבנה המוץ התחתון שהינו בעל שסע עמוק, המחלקו לשתי אונות. בשסיע ערבי אונות המוץ התחתון של הפרח התחתון ארוכות בהרבה מרוחבן, מהוות שליש עד מחצית מאורך המוץ כולו, סימן המבדילו משסיע שעיר בו אונות המוץ התחתון קצרות ובעלות אורך ורוחב כמעט שווים. המוץ התחתון קרומי וחציו התחתון שעיר. המוץ העליון קצר בהרבה וקצהו מגיע עד לבסיס השסע של המוץ התחתון. הפריחה בסוף החורף - תחילת האביב.
שסיע ערבי הוא צמח של מקומות חרבים ומדבריות, אך הוא מתפשט בסדקי מדרכות ובאיי תנועה ונפוץ בכל הארץ. תפוצתו העולמית נרחבת והיא משתרעת על פני כל היבשות.

כתב דרור מלמד


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר