תלתן הדור

הדפסה
  Trifolium grandiflorum שם מדעי
קטניות
Fabaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
תלתני צורת העלה
משונן שפת העלה
חברות שיחים (בתה וגריגה) בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
גולן, חרמון, גליל, עמקים, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

תלתן  הדור
צילום: © אלי ליבנה   הגן של אילן טל בכפר יהשע, אפריל
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

תלתן הדור הוא מהיפים שבתלתני ישראל. זהו צמח עשבוני חד-שנתי, עטוי שערות הדוקות, נטוי עד זקוף, גובהו 30-10 ס"מ. הגבעולים ישרים ואינם מפותלים, מסתעפים לסירוגין מחלקו התחתון של הגבעול, לעתים מסתעפים באופן משני, דו-קרני, בחלקיהם העליונים. בסוג תלתן העלה מורכב ולו 3 עלעלים (עלה תלתני). בבסיס כל עלה תלתני מצויים שני עלי-לוואי מוארכים-ביצניים, מחודדים בקצותם, שעירים מעט. העלים התחתונים מסורגים, הקיצוניים נגדיים, בעלי-פטוטרות דקות ניכרות. העלעלים שעירים בדלילות משני צדדיהם, צורתם סגלגלה-מוארכת, שפתם משוננת, העלעל המרכזי נישא על פטוטרית קצרה, שני העלעלים הצדדיים כמעט יושבים. התפרחות נישאות על עוקצים שעירים, אורכם פי 3-2 מאורך העלים. התפרחת קרקפת רפויה בת 20-8 פרחים, בצעירותה דמויית-ביצה הפוכה ובהתבגרותה מתארכת ונעשית דמויית-שיבולת. הפרחים נישאים על עוקצים קירחים, שאורכם כאורך צינור-הגביע. הגביע קירח, בן 5 שיניים מעורקות, השתיים העליונות קצרות בהרבה משלוש השיניים התחתונות, לעתים שיני-הגביע ריסניות. הכותרת חבה את יופיה למפרש ההדור, שהקנה למין את שמו העברי. צבעו סגול עז בקצהו והוא מתבהר בהדרגה כלפי בסיסו, לאורכו עוברים עורקים כהים. מפרש-הכותרת צר ודמוי-יתד בבסיסו והולך ומתרחב כלפי קצהו, שוליו משוננים בעדינות וקצהו מחודד מעט. הסירה והמשוטים בהירים, חפויים במפרש. הכותרת מתכהה-משחימה ככל שהצמח מתבגר. בגביע הפורה כלוא תרמיל המכיל זרע בודד. המפרש נותר פרוש ואינו מתקפל גם בפרי הבשל וככל הנראה מסייע בהפצת הפירות. עם ההבשלה מתכופפים עוקצי הפרחים, הכותרות אינן נושרות והקרקפת נושאת הזרעים נפוצה ברוח בשלמותה.
תלתן הדור פורח באביב. הוא צמח נדיר, הגדל בגולן ובחרמון בלבד. בית גידולו מקומות סלעיים, בתות וחורשים ברום 1500-900 מטרים. תפוצתו העולמית ימתיכונית מוגבלת, מסיציליה ומזרחה, אך גם באזורים אלה אינו נפוץ.
תלתן הדור תואר בשנת 1767 על-ידי חוקר הטבע הגרמני שרבר (Johann Christian Daniel von Schreber, 1739-1810). שמו המדעי של המין, grandiflorum, מלטינית: grandis - "גדול", flos - "פרח". בעבר אכן נקרא המין בעברית: תלתן גדול-פרחים. שמו העברי של המין, "הדור", תואם את שמו המדעי הנרדף, speciosum, מלטינית: "יפה", "נאה", שהוענק לו בשנת 1802 ע"י הבוטנאי הגרמני ווילדנאו (Carl Ludwig Willdenow, 1765 - 1812).
שמו המדעי של הסוג, ,Trifolium (מלטינית: tri - "שלשה", folium - "עלה", לאמור: "שלישיית עלים"), מתאר את העלה המורכב מ-3 עלעלים וכך גם בעברית: תלתן, מ"תלת" - "שלושה".
השם תלתן נזכר במשנה (ראו משמאל: "הצמח במקורות"), אולם רוב המפרשים והחוקרים סבורים כי הכוונה לסוג אחר (גרגרנית). בספרו "שמות צמחי ארץ ישראל שנתחדשו או שנתבררו" (תרע"ז, 1917), שאל אפרים רובינוביץ' (הראובני, בוטנאי וחוקר צמחי ארץ-ישראל, אביו של נגה הראובני מייסד "נאות קדומים") את השם המשנאי לסוג Trifolium וקרא לו "תלתן-אספסת". השם "תִּלְתָּן הָדוּר" נזכר לראשונה ב"מגדיר לצמחי-בר בארץ-ישראל", מאת נ. פינברון וא. דנין (1991) ונכלל ברשימת שמות הצמחים הרשמית של האקדמיה ללשון העברית במילון לשמות צמחי ארץ-ישראל, תשס"ג (2003).
בסוג תלתן מוכרים כיום 245 מינים, 50 מהם נאספו בישראל.

כתב: דרור מלמד


מקורות מידע

הצמח במקורות

השם תלתן נזכר כמה פעמים במשנה. במסכת כלאיים (פרק ב', משנה ה') מורה המשנה כי אין חובה לנכש עשבים שוטים שצמחו בינות לתלתן המגודל כצמח מספוא לבהמות ואין לחשוש לכלאיים, משום שאין בעל הבית מעוניין בעשבים אלה והם לו מטרד: "וְכֵן תִּלְתָּן שֶׁהֶעֱלָה מִינֵי צְמָחִים - אֵין מְחַיְּבִין אוֹתוֹ לְנַכֵּשׁ".
במסכת מעשרות (פרק א', משניות ב'-ג')  מסבירה המשנה כי חובת הפרשת מעשרות מהתלתן היא משלב שהפרי בשל דיו, על מנת שזרעיו יוכלו לנבוט ולגדל את הדור הבא: "מֵאֵימָתַי הַפֵּרוֹת חַיָּבוֹת בַּמַּעַשְׂרוֹת... הַתִּלְתָּן - מִשֶּׁתְּצַמֵּחַ".
המפרשים ורש"י בראשם, זיהו את התלתן המשנאי עם המין גרגרנית החילבה.  השם תלתן נשמר למין גרגרנית החילבה גם במילונם של פ. אוירבך ומ. אזרחי (קרישבסקי), "ילקוט הצמחים", שיצא לאור ע"י ועד הלשון העברית בשנת תר"ץ (1930). רק שנה מאוחר יותר הוחל להשתמש באופן סדיר בשם תלתן לסוג המוכר לנו כיום בשם זה ע"י איג וחבריו במגדיר הצמחים שערכו וראה אור בשנת 1931.

כתב: דרור מלמד


 
גינון חסכוני בצמחי בר