דמומית עבת-שיבולת

הדפסה
  Adonis aestivalis שם מדעי
אדוניס ציפי שם ערבי
  ادونيس صيفي أللّغة آلعربيّة
נוריתיים
Ranunculaceae
משפחה
רבים מס' עלי כותרת
גזור צורת העלה
מפורץ שפת העלה
קרקעות כבדות בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
עמקים, שרון, נגב והרי אילת, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
בסכנת הכחדה

דמומית  עבת-שיבולת
צילום: © שרה גולד   ליד תל ערד, 3-2016
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

דמומית עבת-שיבולת היא צמח חד-שנתי זקוף בגובה 13–25 ס"מ, מסתעף בחלקו העליון. עליו גזורים לאונות.
דמומית עבת-שיבולת פורחת בחודשים מרס–אפריל. צבע הכותרת כתום–אדמדם, שונה מצבעם של כל יתר מיני הדמומית בארץ. הפרח גדול, קוטרו 3 ס"מ, והוא נישא על עוקץ ארוך. 5–8 עלי הכותרת כתומים, ובבסיסם כתם כהה. האבקנים סגולים. הפירות ערוכים בשיבולת מוארכת שרוחבה עד 19 מ"מ. פרודות הפרי גדולות, רוחבן 4–5 מ"מ, והן מעורקות לרוחבן. כל פרודה מסתיימת במקור, ומתחתיו גבנון המרוחק מהמקור, וצלע בולטת, מעין טבעת בולטת וגלונית. המין פוליפלואידי, ובו 48 כרומוזומים (לעומת 16 במינים קרובים).
דמומית עבת-שיבולת שכיחה בעבר הירדן המזרחי, ממערב לירדן היא גדלה בעיקר ליד ערד וירוחם, בשדות לס מעובדים בחריש מסורתי. תפוצתה העולמית רחבה: ים-תיכונית ומגיעה לאזורים האירו-סיבירי והאירנו-טורני.

דמומית היא סוג של צמחים עשבוניים חד-שנתיים או רב-שנתיים, שעליהם גזורים 2–3 פעמים לאונות דקות. הסוג קרוב לכלנית ולנורית, ובו 26 מינים. בארץ 5 מינים, כולם חד-שנתיים. רוב מיני הדמומית פורחים באדום (אחדים בצהוב או בכתום), אך הפרח של רוב המינים קטן, ורק הדמומית הארצישראלית מתבלטת בפרח המתחרה בגודלו ובפארו בכלנית. עלי הכותרת של דמומיות מבריקים בברק מתכתי, בעוד עלי הכותרת של הכלנית קטיפתיים. קל להבדיל ביניהם גם לפי עלי הגביע: לכלנית אין כלל גביע, לדמומית יש 5–8 עלי גביע. הפרחים נסגרים בלילה ובסגריר, מתגלים במלוא הדרם רק באור מלא.

כתב מייק לבנה

מקורות מידע



 
גינון חסכוני בצמחי בר