דו-פרית מכורבלת

הדפסה
  Aethionema carneum שם מדעי
משעליה שם ערבי
  مشعلية أللّغة آلعربيّة
מצליבים
Brassicaceae
משפחה
4 מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
חברות שיחים (בתה וגריגה) בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
הרי שומרון, הרי יהודה, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
בסכנת הכחדה צופני

דו-פרית מכורבלת
צילום: © שרה גולד   שומרון, מרץ
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

דו-פרית מכורבלת היא מצליב חד-שנתי זקוף, מסתעף, קטן, גובהו 10 ס"מ. הצמח קירח, שעוותי, גונו ירוק מכחיל מעט. העלים יושבים עד חובקים את הגבעול, מעוגלים בבסיסם, תמימים, דמויי ביצה.
דו-פרית מכורבלת פורחת בפברואר–אפריל. הפרחים קטנים, קוטרם 2 מ"מ, צבעם ורוד חיוור או לבן, והם ערוכים בקבוצות צפופות בראש הגבעול. כל פרח לעצמו טיפוסי למצליבים: 4 עלי גביע ירוקים, 4 עלי-כותרת, 4 אבקנים ארוכים ועוד 2 אבקנים קצרים. עם הבשלת הפירות מתארך הגבעול, ובעוד שהפרחים צפופים בכעין קרקפת, הרי הפירות המתפתחים מהם מתרווחים לאשכול מוארך. הפרי פחוס מצדדיו לכעין צלחת, המחיצה מחלקת אותו לרוחבו לשני חצאי-צלחת. שפתו שסועה לשיניים רחבות, בסיסו דמוי-לב, ובמפרץ שבראשו נותר עמוד העלי, קצר מעומק המפרץ. לכנפי הפרי שיניים גסות כחודי-כרבולת. השם דו-פרית ניתן לו כי הוא מבשיל פירות משתי צורות שונות: הפירות התחתונים דמויי צלחת או דיסקוס, ובכל אחד מהם זרעים רבים; בפירות העליונים יש רק זרע אחד, והדיסקוס מתקמר בהם ליצור מעין כדור חלול. הפירות השטוחים נופלים ומפזרים את זרעיהם סמוך לצמח-האם, בעוד הפירות הכדוריים נפוצים ברוח ומפזרים את זרעיהם למרחק-מה.
דו-פרית מכורבלת גדלה בבתה בהרים בחבל-הספר ובערבות. נודעה בעבר בהרי ירושלים, לאחרונה לא נראתה שם. עדיין גדלה בשומרון ובאדום. תפוצתה העולמית משתרעת בעיקר במזרח התיכון, וכן מזרחה למרכז אסיה. מין נוסף בשם דופרית הגלעד גדל רק בגלעד.

כתב מייק לבנה


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר