אפזרית דו-אבקנית

הדפסה
  Spergularia diandra שם מדעי
צפורניים
Caryophyllaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
מדבר בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
גליל, עמקים, גלבוע, מדבר שומרון, הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, עין גדי, שרון, שפלה, נגב צפוני, נגב והרי אילת, ערבה, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

אפזרית דו-אבקנית
צילום: © מורי חן   ערבה ליד הישוב פארן, פברואר
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

אפזרית דו-אבקנית היא צמח חד-שנתי קטן ועדין, מסועף מאוד באורח דו-קרני, שרוע בבסיסו, זקוף בחלקיו העליונים, גובהו 5–13 ס"מ. הגבעולים דקים. העלים נגדיים, סרגליים, קצרים, בשרניים קמעא. בבסיסם יש עלי לואי קרומיים קטנים, מפורדים.
אפזרית דו-אבקנית פורחת מינואר עד מאי. התפרחת דו-בדית. לפרח 5 עלי-גביע ירוקים ו-5 עלי-כותרת סגולים–ורודים. עלי-הגביע ועלי-הכותרת ערוכים חליפות, פרושים ככוכב בן 10 קרנות, והם באותו אורך. אבקנים 2–3. הפרח קטן, קוטרו 4 מ"מ, והוא נישא על עוקץ ארוך, הנטוי לפעמים מטה. עוקץ הפרח והגביע מכוסים בשערות בלוטיות. הפרי הוא הלקט כדורי, קצר מהגביע, מפזר את זרעיו הרבים בסביבה, מכאן שמו העברי החדש של הצמח, שהתבקש בגלל צלצולו הדומה של השם הקודם לשמו של סוג אחר במשפחתו – אספרגולה.
אפזרית דו-אבקנית היא צמח מדברי, הגדל במיוחד במדבריות חמים כבקעת ים המלח ועמק הערבה, מעט גם ביתר אזורי הארץ, פרט למרכזה (הרי השומרון). תפוצתה העולמית רחבה בקרקעות מלוחות או גבסיות בארצות שסביב הים התיכון וגם צפונה ומזרחה.

כתב מייק לבנה

מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר