חלביב יווני

הדפסה
  Periploca graeca שם מדעי
  Silk vine Common name
חלאב, סג'ראל-רולה שם ערבי
הרדופיים
Apocynaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נחלים וביצות בית גידול
עגול צורת הגבעול
מטפס צורת חיים
גולן, עמק ירדן עליון, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
בסכנת הכחדה רעיל משמש לרפואה

חלביב יווני
צילום: © יובל עברון   שמורת החצבני, אפריל
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

חלביב יווני הוא מטפס נשיר המגיע לגובה 10 מטר ויותר, בתנאים טובים.  העלים נגדיים סגלגלים, קשים, בצבע ירוק כהה מבריק. אורכם 10-5 ס"מ שפתם תמימה והם מסתיימים בחוד קצר. הענפים חלקים, משתרגים ונכרכים בעובי 2-1 ס"מ. 
הפרחים ערוכים בתפרחות על ענפים קצרים שמוטים כלפי מטה. בכל תפרחת עד 12 פרחים. לגביע 5 אונות בצבע ירוק צהבהב. הכותרת מאוחה ולה 5 אונות שעירות מאורכות צבען סגול כהה עד חום בצדן העליון וירוק חיוור בצדן התחתון. במרכז הפרח 5 אונות חוטיות כפופות שיוצרות עטרה מעל אברי הרבייה. זירי האבקנים שעירים ויחד עם העלי מרוכזים בגוף אחד במרכז הפרח. לפרחים ריח חזק הנחשב כנעים לחלק מהאנשים וכדוחה לאחרים.
הפירות הם תרמילים צרים וארוכים (0.5X12 ס"מ) המופיעים בזוגות בדרך-כלל. בתרמיל זרעים רבים עם ציציות של שערות לבנות רכות (עד 3 ס"מ) המסייעות בתפוצתם ברוח למרחקים ארוכים.
החלביב היווני, הוא צמח רעיל, הנוטף לטקס חלבי, כמו שאר הצמחים במשפחת האסקלפיים שנכללת כיום במשפחת ההרדופיים. יש דעה האומרת שגם שאיפה ממושכת של ריח הפרחים עלולה להזיק.
מוצאו של החלביב היווני בדרום-מזרח אירופה, ארצות הבלקן עד איטליה ובצפון המזרח-התיכון מטורקיה עד אירן. עמק החולה הוא גבול תפוצתו הדרומי. הוא אוקלם לצרכי גינון במערב אירופה ובמזרח ארה"ב שם הוא נחשב כצמח פולש.
בסוג חלביב נמנים כיום 75 מינים. המין חלביב יווני תואר לראשונה ע"י לינאוס בשנת 1753 הוא המין הראשון שתואר בסוג זה. בארץ גדל בנוסף לו המין חלביב רותמי, במדבר. החלביב היווני נכלל ברשימת המינים בישראל הנמצאים בסכנת הכחדה.
כתב עמרם אשל
 

מקורות מידע

קישורים


 
גינון חסכוני בצמחי בר