מקור-חסידה תמים

הדפסה
  Erodium subintegrifolium שם מדעי
גרניים
Geraniaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
משונן שפת העלה
חברות שיחים (בתה וגריגה) בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
שרון, נגב צפוני, נגב והרי אילת, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
בסכנת הכחדה צופני

מקור-חסידה  תמים
צילום: © שרה גולד   שמורת אלון חדרה , 2-2010
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

מקור-חסידה תמים הוא צמח חד-שנתי שרוע של מישור החוף. המין קרוב למקור-חסידה מפוצל, משערים שהתפצל ממנו תוך הגדלת הפרח ומיתון התפצלות העלה, לכן הוא נקרא תמים. העלה אינו ממש תמים, אלא מפורץ קלות ומשונן בשיניים מעוגלות.
מקור-חסידה תמים פורח במרס ובאפריל. עלי הכותרת ורודים, רחבים. עלי הגביע מעוגלים בראשם, ומכאן עולה חוד פתאומי עם זיף ארוך. מקור-הפרי בינוני, והוא מכוסה זיפים קצרים (ולא שערות ארוכות, רכות כנוצה, כבמינים אחרים). הפרח והפרי דומים לאלה של שאר מיני מקור-חסידה: הפרח הוא מטיפוס 5: יש לו 5 עלי גביע, 5 עלי כותרת, 5 אבקנים פוריים ועוד 5 אבקנים עקרים, 5 בלוטות-צוף, ושחלה מחולקת ל-5.
התפרחת דמויית סוכך. צבע הכותרת ורוד–סגול. הפרי אכן נראה ממש כמו מקור חסידה: הזרעים למטה נראים כמו הראש, וכל זרע נושא זיף ארוך. כל 5 הזיפים צמודים ונראים יחד כמקור, ובהבשילם הם נפרדים. הם מתחילים להיפרד מן הקצה הרחוק מהזרע, וכשהם מתייבשים הם משתזרים–מסתלסלים מלמעלה (בסוג הקרוב, גרניון – הם מתחילים להיפתח בצד ההפוך, מלמטה, מהזרע). כשזרע כזה נושר לקרקע בשעה שהמקור עודו משתזר – הוא מתברג לתוך סדק בקרקע ו"זורע" את עצמו, וכך הוא ניצל מסכנות שעל פני השטח כגון אכילה בפי נמלים.
מקור-חסידה תמים גדל בעיקר בכורכר פריך במישור החוף, מעט גם במדבר מתון בנגב. הוא נדיר בארץ ובעולם. תפוצתו העולמית משתרעת בקרקעות חוליות בחופיו המזרחיים של הים התיכון בלבד, והוא אנדמי לישראל ולשכנותיה הקרובות.
מקור-חסידה הוא סוג שכיח מאוד בארץ, ובו 18 מינים (90 מינים בעולם) – כולם עשבוניים, מהם חד-שנתיים ומהם רב-שנתיים. כולם פורחים באביב.

כתב מייק לבנה


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר