חלבלוב הים

הדפסה
  Euphorbia paralias שם מדעי
מדאד אלבחר שם ערבי
  مداد البحر أللّغة آلعربيّة
חלבלוביים
Euphorbiaceae
משפחה
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
חוף הים בית גידול
עגול צורת הגבעול
עשבוני רב-שנתי צורת חיים
חוף הים התיכון, שרון, שפלה, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
רעיל

חלבלוב  הים
צילום: © שמעון כהן-סיוון   חיפה
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

חלבלוב הים  הוא בן שיח עשבוני רב שנתי, חד ביתי, הגדל בחולות חוף הים במישור החוף. ענפיו ארוכים זקופים וחלקים, מעט מעובים. אורכם כ60-50 ס"מ. צבעם ירוק כהה הם אינם מסתעפים לענפי משנה למעט בתפרחת. לאחר הפריחה הענפים מתים ומוחלפים מהבסיס בענפים צעירים חדשים.
העלים רבים, פשוטים שפתם חלקה. מסודרים נגדית ויושבים על הגבעול. צבע פני העלה ירוק אפור, צורתו אליפטית מחודד בקצה. אורך העלה 4-3 ס"מ, רוחבו  2ס"מ. כסות של שעווה מצפה את פני העלה. בשוליו גבישי מלח קטנים.
התפרחות נישאות על גבעולים קצרים המתפצלים בקצה הגבעול. מתחת התפרחת שני עלים הנראים כחרוזים. התפרחות דמויות סוכך. למעשה כל "פרח" כזה זוהי תפרחת בפני עצמה המכונה "כוסית" ומכילה בלוטות מעטפת שבבסיסם צופנים, פרח עליני-נקבי ובקרבה, פרחים אבקניים –זכריים.
בלוטות המעטפת מסודרות בהיקף הכוסית המרכזית. צבעה צהוב מורכבת מ4 בלוטות שלכל אחת קרניים קצרות ולא מסודרות. הכוסית בשלמותה נראית כגביע או ככותרת ומשוות לכוסית צורה של פרח רגיל. במרכזה פרח נקבי אחד ופרחים זכריים בודדים בסמוך. הפרח הנקבי בטרם הבשיל שקוע בכוסית ורק קצות אונות הצלקת מבצבצות החוצה. כאשר הפרח מתבגר, הוא מתרומם על עמוד קצר עליו יושבת שחלה חלקה בת 3 מגורות. בראשה שלוש צלקות עם קרין בגבן.
הפרח הנקבי מבשיל לפני הפרחים הזכריים. לאחר האבקה והפרייה, השחלה תופחת, וההלקט המתפתח משנה עמדה ונוטה כלפי מטה. ההלקט חלק, בן שלוש מגורות, רוחבו 5 מ"מ אורכו 4.5 מ"מ. בכל מגורה זרע עגול בודד. סה"כ שלושה זרעים בהלקט. בהבשלתו, נפתחות הקשוות והזרעים משוחררים. בשלב התפתחות ההלקט נראים בסמוך לפרח הנקבי פרחים זכריים. אלה מצויים מתחת לפרח הנקבי והם חסרי בלוטות. הבשלת הפרח הנקבי בטרם הבשילו פרחים זכריים היא תופעה המוכרת בשם אי סבילות עצמית, המונעת בפרחים האבקה עצמית. פורח באביב מאפריל עד אוגוסט.
האבקה נעשית ע"י חרקים הנמשכים לצוף ולאבקה. פיזור הזרעים נעשה ע"י פתיחת קשוות ההלקט ושחרור הזרעים. הזרעים מופצים בסביבה על החול ונובטים. הזרעים יכולים לצוף על מי הים ולהיזרק למרחק.
בכל מיני החלבלוב באברי הצמח שרף חלבי. שרף זה מכיל תרכובות אורגניות שונות כמו: טרפנים, אסתרים, אלקלואידים, גליקוזידים ועוד. השרף, מר וצורב ובריכוז גבוה הוא רעיל לאדם ולחי. השרף צורב במגע עם עיניים, על כן יש להיזהר. ברפואה העממית משמש השרף ליבוש יבלות בעור. במיהול כמות נמוכה של שרף בחלב, הוא נחשב כמרגיע כאבי בטן. בריכוז גבוה הוא רעיל ומסוכן.
חלבלוב הים גדל בארץ בחול במישור החוף מצפון הארץ ועד מישור החוף הדרומי. הוא מצוי בדרום מערב אפריקה ובצפונה לאורך החוף. הוא מצוי באירופה ובאוסטרליה. בחופי אוסטרליה הצמח נחשב לפולש מזיק הנפוץ שם במהירות משנות ה80. הוא מכסה בצפיפות שטחי חוף ופוגע בהתבססות ונביטה של צמחי חוף מקומיים, כמו כן מפריע להתרבות של מיני עופות המקננים בחול.

 

כתבה: ערגה אלוני

ספרות:
פינברון-דותן, נ. דנין, א., 1991: המגדיר לצמחי-בר בארץ-ישראל. כנה. ירושלים.
NSW Office of environment & heritage: www.environment.nsw.gov.au
Weeds of Australia: keyserver.lucidcenteral.org

 

 


מקורות מידע

קישורים


 
גינון חסכוני בצמחי בר