חבלבל מצרי

הדפסה
  Convolvulus fatmensis שם מדעי
חבלבליים
Convolvulaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
מפורץ שפת העלה
מדבר בית גידול
עגול צורת הגבעול
מטפס צורת חיים
מדבר יהודה ובקעת ים המלח, נגב והרי אילת, ערבה, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
בסכנת הכחדה צופני

חבלבל מצרי
צילום: © מורי חן   ערבה
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

חבלבל מצרי הוא צמח עשבוני חד-שנתי, בתנאים טובים הוא מאריך ימים לכדי צמח רב-שנתי קצר-חיים. הצמח מסתעף מבסיסו לענפים מרווחים, והוא שרוע או מטפס על שכניו. הגבעולים דקים, שעירים בצעירותם בלבד. העלה משולש, בשרני מעט, מקומט בין העורקים, והוא נישא על פטוטרת ברורה, מפורץ בבסיסו. שפת העלה משוננת או מפורצת באורח בלתי סדיר. השורש שיפודי.
חבלבל מצרי פורח במאי. הפרח משפכי קטן, אורכו עד 10 מ"מ. צבעו לבן או ורוד. אורך הגביע כחצי מאורך הכותרת. עוקץ הפרח מתכופף אחרי הפריחה.
חבלבל מצרי גדל בערוצי נחלים חרבים במדבר קיצוני, ובשקעים בצידי דרכים במדבר. בארצות שכנות הוא ידוע כגדל גם בשולי שדות מעובדים במדבר. זה אחד מהצמחים הנדירים ביותר בישראל. במשך שמונים שנה נמצאו רק ארבעה פרטים ממנו בארבעה אתרים רחוקים מאוד זה מזה, בשלוש גלילות: הערבה, הרי אילת ומדבר יהודה. בשנת 1951 נאסף בצד כביש הערבה צפונית ליהל; בשנת 1960 נאסף בק"מ ה-31 בדרך לסדום; בשנת 1991 אספה את המין מימי רון בבקעת עובדה ודודו ריבנר אסף אותו לאחרונה ב-19.2.04 בתוך העיר אילת. כן נמצא, כפי שתראו, על-ידי צלמנו מורי חן. בכל המקרים מדווח רק על פרט אחד, כלומר שדגם התפוצה של המין ספורדי ביותר, והוא גדל בפיזור של פרטים בודדים, ומסתבר שפיזור זה הוא אחד המאפיינים האקולוגיים של המין. הדבר מחייב שמירה קיצונית על כל פרט שנמצא, מה גם שכל האתרים שהוא נמצא בהם אינם בשמורות טבע .
תפוצתו העולמית משתרעת בעיקר במדבר סהרה ובערב: אלג'יריה, תוניס, לוב, מצריים, ערב ומזרחה עד דרום אירן. בדרום חודרת תפוצתו לאזור הסודני בצ'אד ובסודן.

בסוג חבלבל 250 מינים, 20 מינים בארץ. רובם עשבוניים שגבעוליהם נכרכים (כמו חבל, מכאן השם), וכך מטפסים על צמחים שכנים. העלים מסורגים, חסרי עלי לואי, לרוב פשוטים ותמימי-שוליים. לעיתים קרובות בסיס העלה מפורץ. הפרח דו-מיני, נכון, גדול (אך לא גדול מאוד, אז זו לפופית), במינים רבים נמשכת עונת הפריחה במשך כל השנה כמעט. לגביע 5 עלים לא מאוחים, והוא גדל אחרי ההפריה ועוטף את הפרי ("גביע פורה"). הכותרת קישוטית ועדינה, 5 עליה מאוחים עד תום. הכותרת משפכית, מקופלת לאורכה ושזורה כבורג בניצן, הקפלים ניכרים גם כשהפרח פרוש. לאורך הקפלים מבחוץ צומחות שערות, לאורך הקפלים מבפנים כהה מעט גון הכותרת מהרקע. לפרח 5 אבקנים, שחלה עילית, עמוד עלי אחד עם 2 צלקות. הוא מפריש צוף מתוך בלוטה טבעתית המקיפה את השחלה. הצוף מצטבר בתחתית צינור הכותרת. הפרח מואבק על-ידי דבורים קטנות. הפרח נפתח ביום, נסגר בלילה ובסגריר. הפרי הלקט כדורי עם חוד בראשו.
שמו המדעי של הסוג, Convolvulus, מלטינית: convolo - "מפותל", מאזכר את הגבעולים המתפתלים ומשתרגים של רבים ממיני הסוג.
בסוג חבלבל נמנו בעבר כ-250 מינים. במונוגרפיה של הסוג משנת 2015 אושרו 190 מינים. בישראל נאספו 21 מינים, ביניהם הבטטה (לפופית הבטטה), וכן צמחי נוי רבים, והטפיל כשות.

כתב מייק לבנה


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר