הרנוג השיטים

הדפסה
  Plicosepalus acaciae שם מדעי
  Acacia Strap Flower Common name
ג'ווילה, עַלַמָה, עַנַבּ אל-טַלח שם ערבי
הרנוגיים
Loranthaceae
משפחה
רבים מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
מדבר בית גידול
עגול צורת הגבעול
טפיל צורת חיים
עמקים, גלבוע, מדבר שומרון, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, עין גדי, נגב והרי אילת, ערבה, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צופני

הרנוג  השיטים
צילום: © שרה גולד  
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

הרנוג השיטים הוא טפיל ירוק או במילים אחרות טפיל למחצה, היינו צמח המטמיע ומקיים בעצמו את הפונקציה של ייצור חומרים אורגניים, אך את המים והמינרלים הוא מוצץ מהפונדקאי שלו. זה צמח רב-שנתי, מעוצה. הוא גדל ומשתרש על ענפי עצי שיטה ושיזף במדבר, נטפל גם למיני אשל, זקום, אוג קוצני, אלה אטלנטית, רכפתן מדברי, מלוח קיפח וימלוח פגום. העלה קירח, בשרני עד גלדני, ביצי רחב, אורכו 7 ס"מ, שוליו תמימים. העלים נגדיים פחות-או-יותר. הצמח סבוך, ענפיו צפופים ומשתרגים זה בזה, עליו כהים, והוא ניכר מרחוק לא רק בצבע האדום של פרחיו ופירותיו, אלא גם בגושים הצפופים והכהים שהוא יוצר על רקע הפונדקאי, שענפיו מבודרים ודלילים. ענפיו חומים. מקור השם תלמודי, אך זיהויו אינו בטוח.
הרנוג השיטים פורח כמעט כל השנה, אך בעיקר מינואר עד אוגוסט. הפרח בולט, אדום לוהט, גדול, צר וארוך, אורכו 4 ס"מ. לפרח גביע קצר, מאוחה עלים, דמוי כוס. מתוכו בולטים רחוק 4–8 עלי כותרת הנראים כרצועות. בחציים התחתון הם צמודים ויוצרים צינור, בחלקם העליון הם נגללים אחורה כמגילה. מספר האבקנים כמספר עלי הכותרת, והם מעורים בכותרת. האבקנים ועמוד העלי בולטים הרבה מצינור הכותרת, נראים כהמשך הפרח, מקושתים קלות. בראש עמוד העלי נישאת צלקת הנראית כמו פטריית-כובע. השחלה תחתית. הפרי אדום, עסיסי. הזרע דביק, מופץ באמצעות ציפורים, נדבק לענף הפונדקאי, מחדיר שורשי מציצה ואחיזה אל תוך הענף ומתחבר לצינורות ההובלה של הפונדקאי. ענפים נוספים של ההרנוג משתרגים סביב הענף של הפונדקאי לחזק את האחיזה. הפרחים מואבקים על-ידי הציפור צופית, והצופית מסתמכת על ההרנוג כמקור עיקרי למזונה הטבעי, ובזכותו נכללת ארצנו בתחום-מחייתה של ציפור טרופית מרהיבה זו. לאחרונה נוספו לה מקורות מזון רבים מיובאים בגינת הנוי, והיא הרחיבה הרבה את תחום-מחייתה, שהצטמצם במאה ה-19 לסביבות יריחו. זה המין היחיד בארץ שפרחיו מואבקים על-ידי ציפורים (כמעט... לאחרונה נמצא שגם צחנן מבאיש מואבק-ציפורים). התגלתה תופעה תמוהה, שהצופית נמשכת לא לפרח הבשל, האדום, אלא דוקא לפרח הצעיר, הירוק, ומסתבר שהפרשת הצוף העיקרית נעשית בפרח בשלבו הירוק.
הרנוג השיטים נפוץ במדבריות חמים: הבקעה, מדבר יהודה והנגב. הוא גדל בעיקר בעמק הערבה מאילת עד עין גדי, ממשיך צפונה עד מרגלות הגלבוע. דוד פורת דיווח לנו כי האוכלוסייה הצפונית בארץ (ובעולם) גדלה בעין רוויה (ולא בתל סהרון כפי שמקובל היה לחשוב). תפוצתו העולמית טרופית, והיא משתרעת בחבל הסודני שבמזרח אפריקה.

בסוג 800 מינים טרופיים וסוב-טרופיים, הנפוצים באפריקה ובאסיה.
כתב מייק לבנה

האבקת הרנוג השיטים 


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר