כלך מרוקני

הדפסה
  Ferula tingitana שם מדעי
סוככיים
Apiaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
גזור צורת העלה
מפורץ שפת העלה
חברות שיחים (בתה וגריגה) בית גידול
עגול צורת הגבעול
עשבוני רב-שנתי צורת חיים
גולן, גליל, עמק ירדן עליון, עמקים, כרמל, הרי שומרון, הרי יהודה, שפלה, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

כלך מרוקני
צילום: © שרה גולד   מעיינות הבניאס, מאי
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

כלך מרוקני הוא צמח רב-שנתי גדול ובולט, דומה לכלך המצוי. הוא נבדל ממנו באונות העלים, שאינן חוטיות אלא שטוחות, יותר רחבות מעוביין; בגבעוליו שהם דקים יותר וגונם מכחיל; בפריו, שהוא קטן יותר; ובבית-גידולו – בצוקים. העלים, הגבעולים וגם הפירות מכוסים שעווה, והיא המקנה להם את הגוון המכחיל.
כלך מרוקני פורח במאי. תפרחתו עניפה בדומה לזו של כלך מצוי, אך מספר הסוככונים בסוכך רק 7–15. אורך הפרי 8–12 מ"מ, רוחבו 5–8 מ"מ.
כלך מרוקני גדל בצוקים ובקירות-סלע. הוא נפוץ ברחבי החבל הימתיכוני בארץ, שכיח למדי במקומות המתאימים. תפוצתו העולמית משתרעת בארצות שלדרום הים התיכון.

כלך הוא סוג גדול במשפחת הסוככיים, מונים בו 172 מינים, רובם במרכז אסיה ובמזרח התיכון. אלה צמחים רב-שנתיים זקופים וגבוהים. השורשים עבים. צואר השורש מוקף סיבים שהם שרידי עלים מהשנים שעברו. העלים גדולים, בבסיסם נדן. הם מנוצים פעמים אחדות לאונות צרות. הפרחים צהובים. הפירות פחוסים ומכונפים. התפרחת מסועפת מאוד. הסוכך המרכזי נמוך מהאחרים והוא נושא פרחים דו-מיניים העושים פירות. פרחי הסוככים הצדדיים זכריים, וכמובן שאינם עושים פרי.

כתב מייק לבנה


מקורות מידע

הצמח במקורות

השם כלך נזכר פעמיים במשנה (כלאיים ט 2; שבת ב 1), ורוב החוקרים סבורים שאין המדובר כלל בסוג של צמח. אך בלשוננו החדשה התקבלה דעתו של שבתאי דונולו, רופא יהודי בן המאה העשירית מאיטליה, כי המדובר בסוג הנדון. בתנ"ך נזכרת פעמיים המילה כלח (באות ח'), שתיהן בספר איוב, ואף שם אין כל בטחון כי מדובר בצמח, ואם כן – ספק אם זה אותו צמח המופיע במשנה בתור כלך (באות כ').


 
גינון חסכוני בצמחי בר